Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, jämför tjeckiska CD? (Bildvagnen)

av MM ⌂ @, torsdagen 14 april 2011, 01:08:11 @ Henke
redigerad av MM, torsdagen 14 april 2011, 01:10:34

Jo ett duolok för el och diesel skulle definitivt ha en marknad i Sverige. Många av de tåg som körs till större industrier körs antingen med diesel hela vägen trots el på större delen av sträckan eller som i fallet ovan släpas en diesel med land och rike runt för någon kilometer i sista ändan. Tyvärr är väl ovanstående förfarande betydligt billigare än duolok särskilt som Sverige ännu är rätt ensamma i Europa om att tågen direkt växlas in på industrierna av tågets förare med hjälp av radiostyrda lok !

En variant som jag förespråkar är en "diesel-aggregatvagn" att koppla in på ett ellok.

Två generatorer, dels en som driver all hjälpkraft (inklusive den som går på 16Hz) i elloket, och dels en som driver likströmsbanmotorerna direkt. På ett Rc-lok borde det räcka med en extra uppsättning kontaktorer som kan koppla loss motorerna från ordinarie drivkretsar och koppla in dem till dieselgeneratorn. Förhoppningsvis kan man till och med använda Rc-lokets pådrag-signal i multipelkopplingsledningarna för att styra dieselaggregatets matning till banmotorerna. (Det förutsätter ungefär att man kan stänga av ordinarie motormatning men ändå ha Rc-loket aktivt, jag antar att man faktiskt kan göra så).

En annan antagligen bättre variant vore att ha en slags batterivagn som tillsats till ellok, som gör att de kan köra korta sträckor utan kontaktledning.

Tjeckiska CD kör väl med det konceptet på ett gäng ellok väl?

Forumet är stängt för nya inlägg
  680 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum