Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Wermelin visar: GM-motorn (Allmänt)

av Bobo L @, lrdagen 26 mars 2011, 22:12:19
redigerad av Bobo L, lrdagen 26 mars 2011, 22:17:24

Här några bilder på GM-motorn. Först cylindern, som i stort sett bara är nerstoppad i motorblocket. Pinnbultarna håller ihop cylinder och topp och alltsammans hålls sedan nere av rejäla ankarbultar. Det är tvåtaktsmotorer och i botten syns portarna, där luft under tryck kommer in när kolven når botten.

[image]


Här syns en topp. Väger runt 50 kg. De fyra ventilerna är avgasventiler och öppnas samtidigt, när kolven når längst ner. Hålet i mitten är till för injektorn, som fungerar som bränsleinsprutare. De långa pinnbultarna håller fast vipparmarna, som går mellan kamaxeln och ventilmekanismen.

[image]


Här syns toppen på plats och på sidorna syns ankarbultarna som håller fast hela cylinderenheten.

[image]


Här syns hela ventilmekanismen. Den mittre ventilbryggan arbetar mot injektorn och trycker ut bränsle när kolven når toppen. Åt vänster från injektorn syns en stång. Denna regleras in och ut beroende på vilken mängd bränsle som ska sprutas in, och är kopplad till en axel som går genom hela motorn. Rören är bränsleledningar för bränsle och retur. Det är commonrail-motorer, som moderna lastbilar idag.

[image]


Luften kommer från en vingkompressor, eller från en turbo på TMz. Eftersom det är tvåtaktsmotorer kan en turbo omöjligt komma igång, så den drivs via kuggdrev med frihjul. När motorn kommer upp i varv, tar avgaserna överhanden och varvtalet blir mycket högre än med kuggdriften. TMy, TMx, T43, T44 mm har ständig kuggdrift. Man kan inte som på mopeder och äldre SAAB niofem ha vevhus-kompression, då detta skulle förutsätta helt täta vevhus, och att det är V-motorer stökar också till det. Dessutom kan man ej använda oljeblandning, då luften i så fall skulle riskera att antändas innan kolven når toppen och injektorn normalt ska ge bränsle.

Här syns kolvringarna i portarna. Det lossade röret är till för kylvatten.

[image]


Den här mekanismen ingår i rusningsvakten. Börjar motorn gå för fort, slungas vikter ut och slår om ett reglage, som fäller upp denna sak. Då låses vipparmen som går till injektorn och motorn får inte längre bränsle. Detta sker vid ca 900 varv i minuten.

[image]


Vevaxeln med vevstaken. Här syns hur oljan cirkulerar, och just här beror det på att vi satt motorn på försmörjning, vilket bör göras om motorn stått stilla mer än några dagar.

[image]


Här syns kolvkylningen. Olja sprutar upp mot kolvtoppen.

[image]


För de som känner likhet mellan mopeder och tvåtakt, kan visas att det finns pyskranar på cylindrarna. De används om motorn stått stilla länge. De öppnas då och motorn dras runt något varv, för att försäkra sig om att inte vatten kommit in i någon cylinder. Vattenslag gör att det blir tvärstopp och mycket kan förstöras.

[image]


Motorn är direktkopplad till en stor generator, som driver fyra banmotorer. Hade ingen bra bild av generatorn, så Ni får se en banmotor i stället, vilken ser ungefär likadan ut, fast mindre. Generatorn, som även tjänstgör som svänghjul för motorn, kan köras bakvägen som startmotor, och den är så pass stark att den direkt drar runt vevaxeln utan någon kuggväxel. Den drar runt 400A vid 60 volt. TMz har vanliga startmotorer.

[image]

/LW gm Bobo L

---
Gått för dagen!

Forumet är stängt för nya inlägg
  1307 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum