Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 27: Regnväder och spårvagnar i Freiburg (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, lrdagen 5 februari 2011, 13:57:16

Länk till del 0: Intro
Länk till del 12: Marburg – Friedberg(Hessen) samt länkar till delarna 1–11
Länk till del 24: Offenburg – Freiburg(Breisgau) Hbf samt länkar till delarna 13-23
Länk till del 25: Münstertalbahn
Länk till del 26: Höllentalbahn

[image]
Kl 15.47: I förra avsnittet hade jag i Hinterzarten i utkanten av Schwarzwald stigit på regionaltåget Seebrugg – Freiburg. Nu har jag just stigit av tåget på stationen Freiburg-Wiehre, strax söder om Freiburgs stadskärna.

[image]
Kl 16.14: Jag promenerade runt omkring i grannskapet och var nu framme vid den här stadsporten, Martinstor. Den byggdes på 1200-talet.ö. I slutet av 1800-talet ville en del av stadens borgare att stadens båda återstående stadsportar skulle rivas, troligen delvis för att underlätta anläggandet av spårväg i staden. Det ville inte borgmästaren, som i stället drev igenom att Martinstor skulle byggas ut från 22 till 60 meters höjd och förses med en påbyggnad i 1400-talsstil. Så skedde också 1901, samma år som spårvägen öppnades. Även den andra stadsporten, Schwabentor, byggdes ut på höjden. Ska det va’, så ska det. Jag antar att åtgärderna gjorde att rivningsivrarna kastade in handduken.

Jag vet inte om byggnaden bredvid, där McDonald’s numera håller till (utan gult M i skylten), också byggdes vid förra sekelskiftet. Porten som dominerar huset talar för det. Det borde ha varit ett svårt företag att gröpa ur ett befintligt hus så till den grad. Spårvägen har ett spår genom stadsporten och ett genom snabbmatskrogens hus. Fotot är taget inifrån Altstadt i riktning söderut. Spårvägen drivs av Freiburger Verkehrs AG.

[image]
Kl 16.16: Jag sitter på en spårvagn som går västerut mot Hauptbahnhof. Vi närmar oss en bilfri viadukt över järnvägen. På krönet av denna finns spårvägshållplatser och trappor ner till järnvägens plattformar. Utmärkt ordnat! På andra sidan viadukten finns en kyrka från 1890-talet.

[image]
Kl 16.18: En spårvagn av Duewags typ GT8Z lämnar just hållplatsen på viadukten. Den spårvagnstypen är vanligast i Freiburg. Den nyaste typen, Combino från Siemens, har jag sett mest på linje 1. I rusningstid förstärker GT8-spårvagnar från 1981-91, av klassisk enkelriktningsdesign från Duewag, dock avvikande från Duewags standardkonstruktion för ledspårvagn genom att den p g a snäva kurvor på nätet inte hade Jakobsboggi.

[image]
Kl 17.05: En GT8Z på linje 2 har just lämnat Altstadt genom McDonald’s-byggnadens port, och vi ser den genom den gamla stadsporten.

[image]
Kl 17.35: Dotter Anna, hennes pojkvän Robert och jag äter middag på Hausbrauerei Feierlings restaurang. Jag tog Rumpsteak (utskuren biff) och en sejdel av husets färsköl, Feierling Inseltopf. Biffen var mycket god, och ölet var intressant. Gott rågbröd till, som alltid i Tyskland. Som vanligt många studenter ute i denna universitetsstad.

[image]
Kl 18.17: På gatuplanet finns bryggeriets kopparpannor.

[image]
Kl 18.28: Vid Bertoldsbrunnen, mitt i Altstadt. Många kvarter av Altstadt är nybyggda efter andra världskriget.

[image]
Kl 18.28: Hög tid att ta den här spårvagnen till Hauptbahnhof, gå till Annas hyresrum och hämta min packning, inklusive allt jag skulle ta hem till Sverige åt Anna. Tåget ska gå 19.04. Tror läsaren att jag kommer att komma ihåg att ta med hem ett kilo färsk sparris som Anna har köpt in på mitt uppdrag?

Kl 18.34 tar jag en bild av ett tåg (mot Höllentalbahn) när jag passerar Freiburg Hbf, men den bilden har jag visat i ett tidigare avsnitt.

Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  738 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta