Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 26: Höllentalbahn (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 1 februari 2011, 17:36:50
redigerad av Hans Broman, tisdagen 1 februari 2011, 17:38:02

Länk till del 0: Intro
Länk till del 12: Marburg – Friedberg(Hessen) samt länkar till delarna 1–11
Länk till del 24: Offenburg – Freiburg(Breisgau) Hbf samt länkar till delarna 13-23
Länk till del 25: Münstertalbahn

[image]

[image]
Kl 12.48: Liksom i förra avsnittet är det annandag pingst, 28 maj 2007. Jag är på dotter Annas hyresrum och har hjälpt henne att packa ihop de prylar som jag ska forsla hem till Sverige åt henne. Dags för ett mellanmål med ett gott öl från Freiburgs ledande bryggeri, Ganter.

[image]
Kl 14.52: Det måste ha regnat kraftigt när jag åkte från Freiburg Hbf 14.10 för ännu en liten tågutflykt på Höllentalbahn upp i Schwarzwald, för jag har inga bilder från den stationen. På den här bilden befinner jag mig på stationen Hinterzarten, 27 bankilometer öster om Freiburg. Förr fanns här tre plattformsspår, numera två.

[image]
Kl 14.54: Höjden över havet anges på detta sätt. Freiburg Hbf ligger 268 m ö h. På de sju kilometerna från Hirschsprung till Hinterzarten steg banan 326 meter. Högsta stigning är 57 ‰, och detta är den brantaste normalspårssträckan i Tyskland.

Detta avsnitt byggdes för kuggstångsdrift och öppnades 1887. Efter ett par decennier kom vanliga ånglok att dra tågen med kuggstångslok skjutande på bakifrån. 1933 slopades kuggstångsdriften i och med att DR satte in de nybyggda kraftiga tankloken av typ (Baureihe) 85 för påskjutningsuppgiften Hirschsprung - Hinterzarten.

1934 färdigställdes elektrifieringen av Höllentalbahn och dess gren mot Seebrugg (Dreiseenbahn). Man hade här på försök valt 20 kV 50 Hz och satte in E244 (en variant av E44) som tåglok. Tankloken fortsatte emellertid skjuta på mellan dessa båda stationer. Jag antar att de gick tillbaka ensamma så snart påskjutningsuppgiften var löst. 1960 ställdes banan om till vanliga 15 kV 16 2/3 Hz, och året därpå pensionerades tankloken.

[image]
Kl 15.09: Stationshuset i Hinterzarten.

[image]
Kl 15.15: Tavlan står före en växel och betyder att sidospåret som pilen pekar mot inte är elektrifierat.

[image]
Kl 15.17: Ett tåg Freiburg – Neustadt ankommer med ett 146-lok (Traxx) i spetsen. Annars var det mest 143-lok på Höllentalbahn när jag var där. På Höllentalbahn är det halvtimmestrafik. Vartannat tåg går till Neustadt och vartannat till Seebrugg.

[image]
Kl 15.18: Tågmöte mellan förra bildens tåg och detta 143-dragna tåg som heter RE 31602 och går Seebrugg – Freiburg. Jag stiger på det.

[image]
Kl 15.30: På den här klippan står en hjort i brons, 2½ meter hög. Platsen kallas Hirschsprung efter en medeltida sägen om en ståtlig hjort som flydde undan en riddare på jakt genom att ta ett mycket djärvt språng över klyftan, som på den tiden var nio meter bred.

[image]
Kl 15.30: Bilden är långtifrån perfekt ur teknisk synpunkt, men den kan nog ändå förmedla lite av min upplevelse här.

Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  707 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta