Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 25: Münstertalbahn (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, fredagen 28 januari 2011, 16:20:54

Länk till del 0: Intro
Länk till del 12: Marburg – Friedberg(Hessen) samt länkar till delarna 1–11
Länk till del 24: Offenburg – Freiburg(Breisgau) Hbf samt länkar till delarna 13-23

[image]
I förra avsnittet hade jag på kvällen den 27 maj 2007 kommit fram till mitt resmål Freiburg, efter att i två dagar ha tagit mig fram på regionala tyska tåg från Berlin till Freiburg utan att välja kortaste vägen. Resan hade två syften. Det ena var att åka ner till dottern Anna (som hade pluggat i Freiburg en termin) med resväska för att ta hem en del av hennes grejer till Sverige. (Med min egen ryggsäck inuti den i övrigt tomma resväskan på nervägen.) Det andra syftet var att göra en trevlig och intressant tågresa, och passa på att ta ut svängarna lite extra genom att utnyttja tiden intensivare än vad hustru Marit uppskattar att göra, alltså titta på orter, stationer och fotografera tåg in i det sista, och inte vara ute i god tid med att stiga på nästa tåg. (Eller kliva på, som det verkar heta på modern svenska.)

Måndagen den 28 maj 2007, annandag pingst, är allmän helgdag i Tyskland. Jag tar det ganska lugnt denna småregniga dag – två tågutflykter tur och retur från Freiburg och sedan hemresa som börjar på kvällen.

[image]
Kl 8.31: På Freiburg Hbf står ett litet växellok av den ganska vanliga typ 335. Jag har vid ett annat besök i Freiburg från hotellrumsfönstret sett att ett sådant lok många gånger om dagen kör tågsätt från stationen till uppställningsbangård och driftverkstad, och vice versa.

[image]
Kl 8.35: Jag är ute i oförskämt god tid, för det här tåget ska inte avgå förrän 8.47, och då med mig ombord. Dessa två Regio-Shuttle RS1, tillverkade av Adtranz, tillhör SWEG (Südwestdeutsche Verkehrs AG). Teckenfönstret för destination är inte särskilt tydligt, men det står i alla fall Münstertal. Jag går till en automat i stationshuset och köper för 9,60 € en endagsbiljett som gäller inom Regio-Verkehrsverbund Freiburgs område. Ett par frukostbröd köper jag också.

[image]
Kl 8.43: Utsikt åt sydväst från perrongen på Freiburg Hbf. Jag har visat bilden förut i Postvagnen, och då konstaterade vi att det faktiskt finns ett mycket kort skyddsspår på bilden, ungefär nedanför det ljusblå ställverket. Det bekräftades av satellitbild på nätet.

[image]
Kl 9.16: Vi har följt stora stambanan, Rheintalbahn, söderut i 16 minuter (med fyra uppehåll på vägen) tills vi kom till Bad Krozingen. Där bytte vi riktning och gick in på den bibana som kallas Münstertalbahn. Den här borgruinen ligger ovanför Staufen, en av otaliga tyska småstäder med Altstadt, turistbyrå och allt. Men jag fortsatte med tåget utan att stiga av i Staufen.

Historiens vingslag märks här också, i en kombination av verklighet och fiktion. På ett hotell i Staufen dog 1540 eller 1541 Johann Faust i en explosion vid ett kemiskt experiment då han försökte göra guld. Faust var en alkemist, magiker och astrolog som många sägner sedan kom att utspinna sig kring. I Goethes drama Faust ingår han en pakt med djävulen. Inte oväntat handlar turistreklamen för Staufen delvis om Faust och Goethe.

[image]
Kl 9.29: Framme vid ändstationen Münstertal. På stationshuset (mitt i bilden) finns en gammal skylt med det tidigare stationsnamnet Untermünstertal.

[image]
Kl 9.36: Naturligtvis finns det många värdshus i dessa trakter, som här Gasthof Löwen (Lejonet).

[image]
Kl 9.45: Naturen här i utkanten av Schwarzwald.

[image]
Kl 9.53: Utbudet på ett kafé som jag gick förbi.

[image]
Kl 9.54: Stationshuset från gatsidan.

[image]
Kl 10.24: Åter i Bad Krozingen, där sydgående RE 31011 Offenburg – Basel Bad med 146-lok i spetsen just ska till att stanna.

[image]
Kl 10.24: Båda tågen på samma bild.

Jag stiger på ett nordgående loktåg Basel Bad – Offenburg och är snart tillbaka i Freiburg. Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  658 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta