Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 24: Offenburg – Freiburg(Breisgau) Hbf (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, sndagen 23 januari 2011, 13:58:52

Länk till del 0: Intro
Länk till del 12: Marburg – Friedberg(Hessen) samt länkar till delarna 1–11
Länk till del 13: Friedberg(Hessen) – Frankfurt(Main) Hbf
Länk till del 14: Frankfurt Hbf – Bockenheimer Warte
Länk till del 15: Bockenheimer Warte – Frankfurt Hbf
Länk till del 16: Frankfurt Hbf - Aschaffenburg Hbf
Länk till del 17: Aschaffenburg – Miltenberg
Länk till del 18: Miltenberg - Tauberbischofsheim
Länk till del 19: Tauberbischofsheim – Lauda (extra många bilder)
Länk till del 20: Lauda – Heilbronn Hbf
Länk till del 21: Heilbronn Hbf – Heilbronn Rathaus
Länk till del 22: Heilbronn Rathaus – Karlsruhe Hbf
Länk till del 23: Karlsruhe Hbf – Offenburg

[image]
Det börjar bli kväll den 27 maj 2007 (pingstdagen), som var den andra och sista dagen av min tokresa med tyska regionaltåg på Schönes Wochenende-biljetter (en per dag) från Berlin till Freiburg, som ligger i sydvästligaste Tyskland, sex mil från gränsen till Schweiz.

[image]
Kl 19.57: Nu har jag just stigit av i Offenburg, som ligger på tyska sidan av Rhen, i höjd med Strasbourg på franska sidan. (Se t ex karten i förra avsnittet.) Offenburg är huvudort i en trakt som kallas Ortenau, och regionaltrafiken i dessa lantliga omgivningar (samt till Strasbourg) sköts av ett företag som stolt kallar sig Ortenauer S-Bahn GmbH. Företaget är dotterbolag till SWEG (Südwestdeutsche Verkehrs-AG), som i sin tur ägs av delstaten Baden-Württemberg. Dessa dieselmotorvagnar är av typen Regio-Shuttle 1, de flesta tillverkade av Adtranz och några tillverkade av Stadler sedan denna fordonstyp av konkurrensskäl måst överlåtas åt Stadler i samband med att Bombardier tog över Adtranz.

[image]
Kl 20.01: Här ovan är RegionalExpress 31131, som kl 20.07 ska föra mig vidare till Freiburg.

[image]
Kl 20.01: Tåget (IRE 4721) som jag nyss hade ankommit med från Karlsruhe lämnar nu Offenburg i en kraftig kurva. Det fortsätter över Schwarzwald till Konstanz vid Bodensjön.

Nu föll det sig så att den enda bild som jag tog från tåget mellan Offenburg och Freiburg är ganska intetsägande. När jag sedan kom fram till Freiburg strax före kl 21 stod regnet som spön i backen. Att ta upp kameran var inte att tänka på. Dotter Anna mötte mig vid stationen och följde mig till hennes hyresrum, där jag skulle få sova under natten medan hennes pojkvän välvilligt hade erbjudit henne husrum. ;-) Jag gick ut på det lilla ölkaféet ”Heimliche Kneipe” ett par hus från Annas hyresrum på Klarastrasse, och tog en mycket liten öl som jag för fullständighetens skull här deklarerar: 0,2 liter Fürstenberg fatöl, från Donaueschingen, 1.50 €.

I brist på äkta bilder från tokresedagen kan jag visa de här bilderna som jag tog dagen därpå:

[image]
Freiburg(Breisgau) Hbf - det långsträckta huset på andra sidan spåren är faktiskt stationsbyggnaden.

[image]
Heimliche Kneipe

Men tro inte att det här är sista avsnittet... :-P Samma ”dagen därpå” gjorde jag två korta tågnjutarresor i Freiburgtrakten och for sedan hem till Sverige. Fortsättning följer alltså.

Forumet är stängt för nya inlägg
  914 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta