Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 12: Marburg – Friedberg(Hessen) (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 14 december 2010, 18:50:49

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde
Länk till del 8: Leinefelde – Eichenberg
Länk till del 9: Eichenberg – Kassel Hbf
Länk till del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe
Länk till del 11: Kassel-Wilhelmshöhe – Marburg

[image]

[image]
Kl 19.36: Ett par minuter försenat ankommer till Marburg(Lahn) tåget som ska ta mig vidare. Det är RE (RegionalExpress) 4115 (Kassel Hbf – Frankfurt Hbf), draget av 111 103-8. Men det är inte alla resenärer som prioriterar att kolla loknumret.

[image]
Kl 20.15: Efter uppehåll i Gießen har mitt tåg nu stannat i den hessiska staden Friedberg, och där stiger jag av. Med hjälp av de stora kilometertavlorna ser vi att det är 61,8 km från förra fotoplatsen.

[image]
Kl 20.16: Strax till höger om bildens mitt håller ”mitt” tåg på att lämna stationen.

[image]
Kl 20.30: Efter en liten promenad är jag framme vid mitt förbokade nattlogi, Hotel ”Zum Alten Mühlrad” vid Große Klostergasse 2, alltså det gula korsvirkeshuset. Det är ett trivsamt litet familjehotell men inte helt anpassat till de krav som dagens resenärer ställer. Priset är inte alls högt, 33 € för mitt enkelrum med badkar. Den sortens hotell ser man inte så ofta längre i Sverige, och troligen är den tyvärr på väg ut även i Tyskland.

[image]
Kl 21.26: Hotellet ligger i Altstadt, bredvid en stor kyrka, Liebfrauenkirche. Efter en grundlig promenad upp till borgen (Burg) och tillbaka närmar jag mig nu åter kyrkan.

[image]
Kl 21.29: Hotellets rustika matsal.

[image]
Kl 21.41: En lång dag slutar med ett glas (0,3 liter) Giessener Pilsner för 2,30 €. Räknar jag in Berlin Night Express, som jag vaknade på vid femtiden på morgonen, har jag denna dag (26 maj 2007, pingstafton) åkt med elva tåg och en spårvagn. Ändå har jag sett och upplevt mycket mer än bara tåg och järnvägsmiljö. Dags att gå till sängs.

På alla färdmedlen utom nattåget visade jag upp endagsbiljetten ”Schönes Wochenende”, som jag köpte i Berlin för 33 €. 573 km åkte jag på den. Nästa avsnitt kommer att handla om pingstdagens resa vidare från Friedland(Hessen), men jag hinner inte visa det före jul.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1149 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta