Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 11 – Kassel-Wilhelmshöhe – Marburg (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 7 december 2010, 22:36:22
redigerad av Hans Broman, tisdagen 7 december 2010, 22:56:16

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde
Länk till del 8: Leinefelde – Eichenberg
Länk till del 9: Eichenberg – Kassel Hbf
Länk till del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe

[image]

Det är fortfarande pingstafton 2007, och jag står på stationen Kassel-Wilhelmshöhe och väntar på tåget som ska ta mig vidare söderut. En ung kille och en ung tjej kommer fram till mig och frågar mycket artigt om jag möjligen skulle åka till Marburg och om jag möjligen har en Schönes Wochenende Ticket. När jag bekräftar det undrar de om jag möjligen kan tänka mig att låta dem få åka med på min biljett. (Den gäller ju för fem personer i en hel dag.) Det ställer jag upp på, och några pengar emellan vill jag absolut inte ha. De tackar så mycket, och en minut senare kommer de tillbaka med två kompisar i samma ärende. Jag ställer upp på det också.

[image]
Kl 16.31: Här ankommer vårt tåg, RE 4113 (Kassel Hbf – Frankfurt(M) Hbf). Det är många resande, men det är jag som bestämmer var jag ska sitta eftersom jag bjuder på biljetten. Jag går in i en tvåvåningsvagn och tar en plats längst fram på övervåningen. Längre bakåt på samma våning lyckas mina fyra tillfälliga vänner hitta platser. Jag kan ana hur nervösa de blir när tågmästaren kommer. ”Den där virrige svenske gubben som tar bilder på tåg – kommer han verkligen att komma ihåg oss?” Men jag säger naturligtvis genast till tågmästaren att jag också har fyra vänner med mig längre bak i vagnen. Jag reser mig och vänder mig samtidigt om och ser fyra händer som viftar frenetiskt, nästan desperat. Nu drar mina tillfälliga vänner en lättnadens suck.

När vi stiger av tåget i Marburg(Lahn) en timme senare frågar den unga tjejen om jag vill ha bilskjuts från stationen till stadens centrum, och det tackar jag ja till. Hon hade tagit tåget hem till Marburg för att visa upp sin nya pojkvän, och hennes mamma lyckas placera in dem båda, mig och allas bagage i den lilla bilen. Mamman pekar också ut intressanta byggnader under bilfärden.

[image]
Kl 17.51: Nu har jag tagit mig upp med hiss till den gamla och högt belägna stadsdelen. Jag rusar omkring på gatstenarna med min skramlande röda rullresväska, och det känns som att alla tittar på mig.

[image]
Kl 18.00: Rådhuset vid ett torg som rätt och slätt heter Markt. I närheten finns fler torg – Heumarkt, Schuhmarkt och Kornmarkt.

[image]
Kl 18.26: Jag har tagit buss tillbaka till stationen, rejält hungrig. Detta stationshus byggdes i princip 1907 och ersatte det ursprungliga från 1850. Men stationshuset skadades svårt i andra världskriget och blev i huvudsak återuppbyggt därefter.

[image]
Kl 18.28: Jag har just slagit mig ner på en uteservering som hör till en liten restaurang (Gaststätte). Då kommer det flera välputsade gamla bilar farande förbi mitt bord, bland annat denna Ford Taunus 12M från något av åren 1959-62.

[image]
Kl 18.47: Färsk sparris med två såser, potatis och två sorters skinka, lite sallad samt 0,3 liter Licher öl och därtill mineralvatten. Det gick på 17 €. Tack vare att jag fick bilskjuts en timme tidigare och därmed vann tid kunde jag nu äta middag i lugn och ro.

[image]
Kl 19.25: Åter på stationen. Det vita med röd rand är ett sex minuter försenat manövervagnståg som just kommer in, IC 2276 Karlsruhe – Hamburg. Men jag ska i stället fortsätta söderut.

Forumet är stängt för nya inlägg
  804 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta