Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, lrdagen 4 december 2010, 22:39:39

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde
Länk till del 8: Leinefelde – Eichenberg
Länk till del 9: Eichenberg – Kassel Hbf

[image]
I förra avsnittet ankom jag till Kassel Hbf pingstafton 2007. Tyvärr hade jag förväxlat några bilder. Jag har skrivit ett rättelseinlägg i anslutning till förra avsnittet.

Nu promenerar jag ner till Königsplatz i stadens centrum, tar en spårvagn på linje 1 och stiger av den på Wilhelmshöher Allee, en hållplats bortom fjärrtågsstationen med ett snarlikt namn. I Kassel gäller endagsbiljetten ”Schönes Wochenende” också på spårvagnarna.

[image]
Kl 15.50: Här är spårvagnen som jag nyss steg av. Långt bort i bilden syns mot himlen Herkulesstatyn i Bergpark Wilhelmshöhe.

[image]
Kl 16.02: På fjärrtågsstationen Kassel-Wilhelmshöhe serveras ett förträffligt och beskt öl, Radeberger som kommer från Sachsen. Resdammet plågar strupen. Jag nöjer mig med ett litet glas, 0,3 l, för 2,20 €.

[image]
Kl 16.14: Jag står med ryggen mot stationshuset. Wilhelmshöher Allee korsar järnvägen och är här extra bred för stationens skull.

[image]
Kl 16.18: Ett av Cantus’ regionaltåg bakifrån, ett 428-sätt som går från Kassel Hbf till Fulda.

[image]
Kl 16.23: Ännu en duospårvagn som utgör tåg på RegioTram-linje 5 (Kassel Hbf - Melsungen).

[image]
Kl 16.24: Till vänster samma RegioTram-tåg mot Melsungen, till höger IC 2370 Konstanz – Offenburg - Frankfurt – Hamburg – Stralsund med manövervagnen i spetsen.

Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  770 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta