Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


En tokresa genom Tyskland, del 9: Eichenberg – Kassel Hbf (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 30 november 2010, 19:08:59

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde
Länk till del 8: Leinefelde – Eichenberg

[image]
Vi är fortfarande mitt i Tyskland, och det är den första av två tokresedagar i Tyskland pingsthelgen 2007. I förra avsnittet passerade jag vad som 1949-90 var den inomtyska gränsen mellan förbundsrepubliken och DDR. Nu står jag på stationen i Eichenberg. Enligt den tryckta tidtabellen (Kursbuch) skulle tåget jag steg på i Leinefelde gå vidare till Kassel, men en tidtabellsändring är gjord som innebär att tåget har Eichenberg som slutstation.

[image]
Kl 14.22: Söderifrån anländer ett fyravagnars elmotorvagnståg av typ 428 som disponeras av Cantus Verkehrsgesellschaft och formellt ägs av en av bolagets hälftenägare. Tåget är CAN 31768 Fulda – Göttingen. 428-typen har axelföljd Bo’2’2’2’Bo’). Den tillverkas av Stadler och hör till deras FLIRT-koncept.

[image]
Kl 14.27: Det nyss ankomna tåget (till höger) ska just kopplas ihop med 428 053/553 och sedan fortsätta mot Göttingen.

[image]
Kll 14.27: Och så kommer ett godståg som dundrar igenom Eichenberg på väg från södra Tyskland till norra. Loket är av Railions 145-typ. En del läsare minns säkert tågresor på denna del av Nord-Süd-Strecke före 1990. I ett par kilometers längd söder om Eichenberg går banan så att man på den tiden såg taggtråd och bevakningstorn i sluttningen på den östtyska sidan av floden Werra, som där var ganska smal.

[image]
Kl 14.39: Jag har stigit på ett annat Cantus-tåg, CAN 31819 Göttingen – Kassel Hbf, bestående av 427 052/552, som motsvarar 428 men består av tre vagnar (Bo’2’2’Bo’). Vi är strax väster om Witzenhausen i floden Werras dalgång.

Det är mycket gott om vackra korsvirkesstäder i de här trakterna. Jag är personligen svag för sådant och hade tänkt stiga av i en av de mer kända småstäderna här, Hannoversche Münden, men när tåget gör uppehåll står regnet som spön i backen. Jag sitter kvar, och får i stället tid att åka spårvagn i nästa avsnitt.

[image]
Kl 15.15: Nu är mitt tåg framme på Kassel Hbf.

[image]
Kl 15.17: På ett annat spår står en duospårvagn som snart ska avgå mot Melsungen som RT5 9147, dvs på RegioTram-linje 5. Vid tiden för mitt besök gick den här duolinjen enbart på järnvägsspår, men efter ett par månader var en tunnel klar under Hauptbahnhof. RT5 utgår numera från spårvägsnätet i staden.

Kommen så här långt börjar jag uppleva att det har samlats en hel del resdamm i strupen. Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  774 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum