Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 7: Leinefelde – Eichenberg (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, sndagen 28 november 2010, 14:40:25

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde

[image]
Det är tidig eftermiddag pingstafton 2007. Jag står på stationen i staden och järnvägsknuten Leinefelde, mitt i Tyskland, och väntar på att kunna stiga på dagens åttonde tåg och fortsätta västerut.

[image]
Kl 13.37: Plattformsskyltanläggning av DDR-modell. Eller fanns den modellen kanske också i Västtyskland under efterkrigstiden?

[image]
Kl 13.40: Nu ankommer mitt tåg, EIB 82712 Erfurt – Eichenberg. EIB betyder Erfurter Bahn, som har långtidskontrakt på regionaltrafik på flera linjer i Thüringen. Företaget hette förut Erfurter Industriebahn, vilket förklarar förkortningen. Vid EIB är denna fordonsindivids beteckning VT 009.

Motorvagnen är en RegioShuttle RS1, en typ som är inköpt av många privata operatörer i Tyskland. Även DB har denna typ och kallar den 650. Axelföljden är B’B’. Typen konstruerades av Adtranz och överläts till schweiziska Stadler när Adtranz gick ihop med Bombardier. I motsats till de flesta moderna dieselmotorvagnar har RegioShuttle skruvkoppel och buffertar.

[image]
Kl 13.41: Så här såg det ut inuti motorvagnen.

[image]
Kl 13.52: Böljande landskap av den här typen finns det en hel del av i mellersta Tyskland, som t ex här vid byn Bodenrode.

Efter 25 minuters färd stannar tåget till i byn Arenshausen med ca 1.000 invånare, två kilometer från gränsen mellan delstaterna Thüringen och Hessen. Denna gräns var 1945-49 gräns mellan sovjetiska och amerikanska ockupationszonen, och 1949-90 gräns mellan Västtyskland och DDR. Från juli 1945 till maj 1990 var Arenshausen banans ändpunkt. Spåret revs på 1950-talet och återuppbyggdes våren 1990. Elektrifieringen blev klar 1994. Jag tog ingen bild i Arenshausen.

[image]
Kl 14.14: Tåget fortsatte, och nu har jag stigit av på slutstationen, Eichenberg, vid förbundsjärnvägarnas klassiska Nord-Süd-Strecke, mellan Göttingen och Bebra. Innan Schnellfahrstrecke Hannover – Würzburg öppnades 1991 gick persontrafikens fjärrtåg mellan norra och södra Tyskland via Eichenberg.

[image]
Kl 14.18: Här är motorvagnen jag åkte med. Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  843 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta