Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 7: Nordhausen - Leinefelde (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 23 november 2010, 19:50:49

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen

[image]
Till förra avsnittet kan jag tillägga att Sangerhausen och Berga-Kelbra ligger i delstaten Sachsen-Anhalt, medan Nordhausen ligger i Thüringen.

I detta avsnitt rör vi oss västerut i Thüringen. Det blir inte särskilt många tågbilder, men desto fler miljöbilder tagna ut genom mitt fönster. Kl 12.52 (fortfarande 26 maj 2007) lämnar vi Nordhausen med RB 16638 mot Leinefelde.

[image]
Kl 13.10: Vi stannar i Bleicherode Ost, förr järnvägsknut innan bibanans persontrafik överfördes till landsväg. Skyltarna är av gammal östtysk modell, men moderniserad med de västtyska destinationerna Eichenberg och Kassel Wilhelmshöhe. DB:s tågslag RegionalBahn (RB) och RegionalExpress (RE) kan också skyltas numera. Kontaktledning och graffiti fanns nog inte på denna bana före ”die Wende”.

[image]
Kl 13.11: Ställverket i Bleicherode Ost, och till höger om det något stort som jag inte kan identifiera.

[image]
Kl 13.19: I Sollstedt finns detta kaliverk vid stationen. Gruvor och dagbrott finns här och där i trakten.

[image]
Kl 13.28: Enligt tyska Wikipedia finns det i denna ort, Niederorschel, en plywoodfabrik (på tyska Sperrholzwerk). Det måste vara den som kom med på bilden.

[image]
Kl 13.29: Från tåget ser vi en by, troligen Gernrode – inte att förväxla med orten med samma namn, som förr var en liten järnvägsknut där meterspåriga Selketalbahn i Harz då tog slut. (Numera är smalspåret som bekant förlängt till Quedlinburg sedan normalspårstrafiken i Gernrode lagts ner.)

[image]
Kl 13.37: Efter 45 minuters resa och tio uppehåll på vägen är vi framme på slutstationen, Leinefelde. Motorvagnen jag åkte med heter DB 642 061-6. Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  987 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta