Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 6: Sangerhausen – Nordhausen (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, lrdagen 20 november 2010, 19:21:49

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen

[image]

[image]

[image]
Kl 11.50 – 11.51: Ännu ett omkring fem minuter försenat tåg pingstafton 2007, RE 26066 Halle(Saale) – Kassel. Vi är i staden Sangerhausen i delstaten Sachsen-Anhalt, strax söder om den östligaste delen av Harz. Jag stiger på denna regionalexpress, men tro inte att jag ska åka med den ända till Kassel.

[image]
Kl 12.11: Det här är inte Helbra (som i förra avsnittet), utan Berga-Kelbra. DB:s dotterbolag Burgenlandbahn trafikerar bibanan till Stolberg i Harz på uppdrag av ”länstrafikhuvudmannen”. Motorvagnen är av typ 672, en tvåaxlig motorvagn byggd av DWA i Bautzen. Jag nöjer mig med att ta bilden och stiger alltså inte av.

[image]
Kl 12.30: Några minuter tidigare steg jag av i Nordhausen, och nu står jag på smalspårets plattform. Bakom mig finns stoppbockar på de båda spåren, och Harzbanornas stationshus. Tyvärr ska inga smalspårståg finnas där under den knappa halvtimme jag har i Nordhausen (varken ångtåg, HSB-motorvagn eller duospårvagn), så jag rusar vidare med min illröda rullresväska.

[image]
Kl 12.34: Hög tid för en liten öl. Roland Bier är nog inte Tysklands bästa öl, men trevligt ändå att dricka ett lokalt märke med traditioner, antagligen numera hotat av de större bryggerierna. På Bahnhofseck, vid Bahnhofsplatz, köper jag 0,3 liter för 1,60 €. Inte dyrt.

[image]
Kl 12.37: Det stannar en spårvagn utanför den lilla krogen, så jag rusar ut och tar två bilder i all hast.
[image]
Näringsstället ligger i det gula huset.

Jag återvänder till resväskan och ölglaset. Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1002 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta