Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 5: Sandersleben – Sangerhausen (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, fredagen 19 november 2010, 22:46:12

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben

[image]

Förra avsnittet slutade i den föga kända järnvägsknuten Sandersleben. I detta avsnitt ska jag stiga på ett tåg för fjärde gången denna pingstafton 2007, och det blir dagens femte tåg när man räknar in Berlin Night Express som jag steg av i Berlin innan jag köpte endagsbiljetten ”Schönes Wochenende”.

[image]
Kl 10.48: En del byter tåg i Sandersleben. Stationshuset (till höger) verkar inte fylla någon funktion längre, för allt händer mellan plattformarna. De båda korsande linjerna är inte helt parallella vid plattformarna för resandeutbyte. Mellan dem finns en yta som bl a rymmer en byggnad för biljettexpedition m m. De båda linjerna har spårförbindelse bara i södra änden av bangården. Norrut är det planskild korsning. Denna typ av bangårdslayout har väl nästan aldrig förekommit i Sverige? Jag kunde inte hitta någon Bahnhofsbuffet eller liknande. Kameran är riktad ungefär norrut, utmed linjen Aschersleben – Halle(Saale).

[image]
Kl 10.59: Sex minuter försenat ankommer tåg RE 36084 (Erfurt – Magdeburg), bestående av tre 642-motorvagnar (Desiro). Men jag ska åka i motsatt riktning och väntar en stund.

Kilometerskylten visar att vi är 163,6 km någonstans ifrån. I tyska Wikipedia finner jag att det räknas från Berlin-Charlottenburg. 1877-82 byggdes Berlin – Blankenheimer Eisenbahn som en del av ”Kanonenbahn” från Berlin till Lothringens (= Lorraines) huvudstad Metz, som tyskarna 1871 hade erövrat från Frankrike. Syftet var att möjliggöra militära transporter som inte skulle beröra några större städer. Banan gick från Berlin mot sydväst via Belzig – Wiesenburg – Güterglück (strax nordväst om Zerbst) till Güsten, och därifrån söderut till Blankenheim. Kanonenbahn fortsatte sedan via Nordhausen – Wetzlar – Koblenz till Metz. Under mellankrigstiden gick det fortfarande några snälltåg denna väg från Berlin till Rhendalen (Wiesbaden), men sträckan förlorade allt mer i betydelse. Den genomgående trafiken Berlin – Nordhausen denna väg upphörde, och numera är all trafik nedlagd på avsnittet Wiesenburg – Güsten. Dock elektrifierades avsnittet Wiesenburg –Güterglück faktiskt på 1990-talet för att 1993-95 tillfälligt ta över all IC- och ICE-trafik mellan Berlin och Magdeburg medan ordinarie bana byggdes om till högre standard och hastighet. 1999 gick ett IR-tågpar Berlin – Aschersleben – Goslar – Hannover – Köln faktiskt denna väg (Wiesenburg –Güsten), och jag hade turen att åka med det då.

[image]
Kl 11.04: Här kommer, tre minuter försenat, mitt tåg, RE 36085, Magdeburg – Erfurt. Två 642-motorvagnar ger 2 x 110 sittplatser, men det blir mycket trångt denna pingstafton, åtminstone i motorvagnen som jag stiger på.

[image]
Kl 11.23: När vi stannar i Klostermansfeld inser jag att jag borde ha planerat in tid för att på den bana som i Kursbuch kallas Wipperliese, ett smeknamn som troligen först syftade på tågen till ändstationen Wippra. Banan trafikeras av Kreisbahn Mansfelder Land (KML) som underentreprenör till DB:s dotterbolag Burgenlandbahn. Motorvagnen KML VT 408 har axelföljd B’B’ och byggdes av Esslingen 1961. Wipperlieses östra ändpunkt ligger bara tre kilometer söder om Klostermansfeld och heter helt enkelt Helbra!

[image]
Kl 11.46: I Sangerhausen stiger jag av RE 36085. Några av de väntande resenärerna trodde nog att det fortfarande var påsk.

Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  956 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta