Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 4: Aschersleben – Sandersleben (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 16 november 2010, 20:29:21

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben

[image]

Fortfarande är det förmiddag pingstafton 2007 (26 april). I det här avsnittet kommer vi inte längre från Ascherslaben än till den lilla järnvägsknuten Sandersleben, där jag bytte tåg nästa gång.

Först en äldre bild från 12 maj 1999 tagen från ett tåg på stationen i Aschersleben:
[image]

Kl 10.10: Nu hade förändringens vind svept över spårområdet:
[image]

[image]
Kl 10.21: Jag ville ju gärna se stadscentrum och rusade därför iväg med min illröda rullresväska. Men jag nådde inte fram till att se torget (Markt). Sedan jag tagit bilden vände jag om för att vara säker på att hinna med nästa tåg, och helst också få en skymt av ett veterantåg som jag hade läst skulle passera.

[image]
Kl 10.23: Den här fredliga krabaten kom mig att tänka på hans avlägsna släkting, det stora benranglet på Berlin Hbf (avsnitt 1).

[image]
Kl 10.27: Om tre minuter åker jag vidare med det här tåget, HEX 83419 (Vienenburg – Halle/S). HEX står som synes för HarzElbeExpress men anspelar också på sägnerna om Harz (särskilt Brocken) som häxornas tillhåll. Tåget körs av ett Veolia-företag. Motorvagnen är tvådelad med Jakobsboggi i mitten. Det är tillverkat av Alstom/LHB och är av deras typ LINT 41, motsvarande DB Baureihe 648.

[image]
Kl 10.28: Det museala tåget passerar plötsligt, och bilderna blir inget vidare. Loket är av DR:s 119-typ, tillverkad i Rumänien från 1977 och framåt. Vagnarna är av betydligt äldre datum:
[image]

[image]
Kl 10.36: Så här ser motorvagnen ut inuti.

[image]
Kl 10.47: Nu har jag stigit av efter en åktur i en kvart, med två uppehåll på vägen. Tåget lämnar nu Sandersleben, och jag ska vidare på den andra linjen. Fortsättning följer.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1054 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta