Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En tokresa genom Tyskland, del 0 (intro) (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 9 november 2010, 19:17:52

Med ”tokresa” brukar vi i Postvagnen mena en tågresa som en tågentusiast lägger upp så att han får åka tåg så mycket som möjligt i en eller ett par dagar eller t ex får byta tåg så många gånger som möjligt. Att åka tåg är då viktigare än att förflytta sig på kortaste tid från A till B.

När jag i slutet av maj 2007 (ensam) tog tåget från Södertälje till Freiburg i sydvästra Tyskland blev det något av en tokresa när jag under två dagar åkte från Berlin till Freiburg (1050 km vilket inte är kortaste vägen…) med hjälp av enbart regionaltåg (Nahverkehr). Jag löste endagsbiljetterna Schönes Wochenende”, som ger fria resor för 1–5 peroner lördag eller söndag på regionaltåg (RegionalBahn, RegionalExpress, InterRegionalExpress, S-Bahn och även de flesta privata regionaltrafikoperatörers tåg) över hela Tyskland. Numera kostar ”Schönes Wochenende” 37 € per dag, men när jag gjorde min tokresa var priset 33 €.

Lördagen den 26 maj 2007 bytte jag tåg tio gånger och åkte dessutom spårvagn en gång. Dagen därpå bytte jag tåg nio gånger och åkte tunnelbana (U-Bahn) två gånger. Det hade säkert gått att pricka in många fler byten än så under de båda dagarna inom ramen för en resa från Berlin till Freiburg, men jag hade bestämt mig för att kombinera tågnjutningen med att besöka ett antal städer och trakter som jag ville se. Att provsmaka olika ölmärken under resans gång kändes inte heller helt fel.

Jag tänker nu under en tid framöver publicera en reseberättelse i många delar från min tokresa. Kategorin i Postvagnen blir Reseberättelser. Det blir dels på tisdagar och dels ytterligare någon eller några dagar i veckan. Tisdagar under den perioden ställer jag bara tre bildfrågor.

Många av bilderna har jag visat förut som tisdagsbilder i Postvagnen, och de andra är nya på nätet. Del 1 blir nerresan från Södertälje till Berlin på svensk sträcka, en resa som i sig själv inte var någon tokresa. Jag publicerar den när dagens utländska tisdagsbildfråga är besvarad.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1221 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta