Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? (Allmänt)

av Ulf Broman @, Kista, tisdagen 31 augusti 2010, 00:46:48 @ Johan Olofsson

Pendelns styrka är (har varit) den styva tidtabellen. En kluddig tidtabell med olika minuttal varje timma är inte bra för den här sortens trafik - det är nog alla som använder den helt överens om.

Ja, du har givetvis helt rätt!
För X2-resenärer, eller för X2-trafiken spelar det måhända också en viss roll, men det kan inte ha någon jämförbar betydelse.

Redan idag har ju X2-trafiken avgångar på olika minuttal, främst :58 och :00, och den som reser med de tågen har ju i regel en biljett med avgångstid på.

Samma gäller (väl?) regionaltågen.

Om SJ ombeds förskjuta enstaka X2-lägen några minuter finns det säkert uppehåll som kan läggas till (eller tas bort). Samma gäller knappast för lokaltrafiken.

Det är väl en svår balans, och det framgår väl också av den ganska avancerade och komplicerade metoden som Trafikverket beskriver att de använder.

Som pendelresenär så vill jag förstås ha styv tidtabell.
Men, samtidigt måste man beakta att X2000 Stockholm-Malmö ju passerar genom (minst) 3 pendeltågsområden, där de måste passa in i bra luckor, plus att man på 2-3 orter (Nässjö, Alvesta och kanske Hässleholm) ofta har anslutande trafiksystem som som kan vilja ha styva tidtabeller och som också har beroenden till pendeltåg på andra ställen.
Det går ju inte att låta X2000-tåget starta 3 min tidigare från Stockholm för att det skall passa perfekt i Norrköping för just då går en pendel från Stockholm C, utan det får bli 6 minuter före. Senare kan det knappast gå, för då hamnar det bakom Östgötapendeln, i värsta fall fram till Tranås.

Jag hoppas i alla fall att Trafikverket kan hitta någon rimlig kompromiss.
Det någon nämnde att annonsera en avgångstid för Östgötapendeln men egentligen köra lite senare kan ju vara en del av en kompromiss.

Forumet är stängt för nya inlägg
  385 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta