Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? (Allmänt)

av Leif D ⌂, Peking, mndagen 30 augusti 2010, 18:45:37 @ Sääf

Visst har Ötraf rätt att ändra sig, men så länge sedan som 30 år är det inte. Men jag förstår Banverket som inte ville flytta signaler vartefter Ötraf ville ha fler pendlar. Nu finns det 3 i var riktning i timmen och snart kommer X61 som tar dubbelt med folk. Det borde väl klara sig. Så får de kanske Ostlänken nu efter valet.

Nu har jag ju inte brytt mej om allt som skrivits ovanför här....
Men detta är ett fiktivt problem eller inget problem alls egentligen.
De går alldeles utmärkt att t.ex. ge pendeln annonserade avgångstider resp verkliga avgångstider.... 01, 21 och 41 från Norrköping exempelvis.
Att sedan i körplanen ange 01, 21 och 43, med angivet annonserad tid 41, är ju nått som SJ AB tillkämpar på en mängd platser redan idag.

Sen signalanläggningarna, där går nog faktiskt inte att göra så mycket som man kan tro. Hela systemet ligger idag på C-bana, dvs bana med det modernaste (just nu) signalsystemet och de i förhållande till sth kortast tänkbara signalavstånden och bromsvägarna.
Det är utrustat för genomsignalering upp till 5 signalsträckor i ATC.
Vad som möjligen skulle kunna tillkomma, är väl en del uppsnabbande åtgärder i driftplatsernas säkerhetsanläggningar, såsom nya dvärgsignaler som kan ge tidigare tågvägsupplåsning mm. Även komplettering med mycket fler repeterbalisgrupper kan ge viss effekt.
Ska man nå andra mål i uppsnabbning av trafiken, så får man nog leta efter lösningar som höjer sth på själva spåret avsevärt. Där finns nog i dagens läge bara Ostlänken att vänta på, eller inte.....
Under detta året skulle egentligen linjeblocket bytts från nuvarande hybridblock, till ett datoriserat linjeblock (pga komponentbrister på hybridmodemen), men detta är stoppat i väntan på ombyggnad till och införande av ERTMS. Dock lär ju den ibland dålig driftsäkerheten på hybridblocket, medföra att man kanske måste snabba upp utbyggnaden av ERTMS här. Om nu detta även ger kapacitetshöjning också, de vet inte vittnet.

Nuvarande linjeblock från Norrköping till Tranås (Ötrafs nuv trafikområde) är byggt under åren ca 1991-95 och remis för hur detta skulle utformas torde då ha varit någon stans 1989-90.

Forumet är stängt för nya inlägg
  541 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum