Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? (Allmänt)

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 18:17:44 @ Bertil Edner

Jag vet att pendeln har varit väldigt högt prioriterad. Före X ? men före 200 tågen ock Inter city tågen . Annars hade den inte haft nästan 98% rättidighet.

Det är en annan typ av prioritering du talar om då gissar jag - den som sker hos driftledningscentralen.

De kriterier som gäller för prioritering vid tåglägesansökan hittar du här (pdf).

Tolkar den texten som att det är X2000 som måste stryka på foten om inte både X-et och pendeln får plats. Är det verkligen rimligt att ett fjärrtåg ska behöva vänta (eventuellt helt strykas) bara för att det är konkurrens om utrymmt på en kort bit av dess långa färdväg?

Jag har inte satt mej in i just denna tåglägeskonflikt, så jag kan inte säga om din slutsats är riktig. Hur kom du fram till den?

Jag har först nu noterat att "styv tidtabell" ("Ingår i tågsystem" kallas det i JNB) inte är med som "hård parameter" längre (sådana som skall tas med i utvärderingsmodellen). Så det verkar stå Trafikverket fritt att sprida ut avgångarna lite som det passar...

Håller med. Det verkar vara alternativ 1 att rucka tåglägena i tiden. Får bägge då plats är allt OK.

Men om det ändå inte går ihop tolkar jag kriterierna som att regionaltrafik har företräde framför snabb fjärrtrafik och då kan det i värsta fall bli så att X2000 måste utgå. (Fast jag tycker personligen att Trafikverket borde kunna hävda att det finns ändå så många pendeltåg att ett mer eller mindre inte borde göra någon större skillnad för ÖTRAF.)

Nu ska det ju först bli "tvistlösning" - vilket är ett finare ord för "kaffebordssamtal". Om man inte kommer överens då skall Trafikverket förklara bandelen överbelastad (enligt avsnitt 4.4.3 i JNB). Det kan ju vara bra om man vill uppmärksamma våra folkvalda på att det behövs mer spår i Östergötland...

Men spåren kommer inte till december i år - alltså måste Trafikverket enväldigt avgöra hur tågen skall köra. Och det är då man ska sätta sej ner och räkna ut vilken tågplan som ger den största samhällsekonomiska nyttan. Grattis är min högst personliga kommentar till det!

Jag antar att det går att begära överprövning av Trafikverkets beslut - men jag har inte kollat.

Det finns inget i JNB som kärver att Trafikverket skall motivera den föreslagna tågplanen inför en eventuell konfliktlösning - men det känns som om det vore ett bra sätt att nå samförstånd att man kan säga "kommer ni inte överens blir det så här"!

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

Forumet är stängt för nya inlägg
  525 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta