Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? (Allmänt)

av MM ⌂ @, mndagen 30 augusti 2010, 17:54:49 @ Bertil Edner

Jag vet att pendeln har varit väldigt högt prioriterad. Före X ? men före 200 tågen ock Inter city tågen . Annars hade den inte haft nästan 98% rättidighet.


Det är en annan typ av prioritering du talar om då gissar jag - den som sker hos driftledningscentralen.

De kriterier som gäller för prioritering vid tåglägesansökan hittar du här (pdf).


Tolkar den texten som att det är X2000 som måste stryka på foten om inte både X-et och pendeln får plats. Är det verkligen rimligt att ett fjärrtåg ska behöva vänta (eventuellt helt strykas) bara för att det är konkurrens om utrymmt på en kort bit av dess långa färdväg?

Stryka på foten? Är det inte mer en fråga om vem som ska få köra på ett exakt klockslag, och vem som ska ruckas ett par minuter? Fast det kanske kan kallas stryka på foten?

Har olika X2000 olika gångtid Norrköping-Malmö? Om inte, varför fasar TRV inte helt enkelt in X2000 mot tiderna för Öresundstågen, och sedan fasar in Ötraf-pendeln mot X2000 så att ötraf-pendeln får styv tidtabell, och sen får Ötraf anpassa sina bussar +/-10 minuter mot idag, så blir alla nöjda?

Den där idén med "järnvägstid", att alla klockor går likadant i hela landet, var kanske inte så bra. Om man tänker sig det jag nyss skrev om att fasa in Ötraf-pendeln, så vore det kanske bättre om Östergötland hade en tidräkning som faktiskt tillåts diffa några minuter mot tidräkningen i Skåne. I så fall är det bara att rucka "östgötaklockan" några minuter när det är dags för ny tidtabell, och så går alla tåg och bussar på samma jämna fina klockslag... ;-)

Forumet är stängt för nya inlägg
  528 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum