Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? (Allmänt)

av Bertil Edner, Spånga, mndagen 30 augusti 2010, 17:39:19 @ TKO

Jag vet att pendeln har varit väldigt högt prioriterad. Före X ? men före 200 tågen ock Inter city tågen . Annars hade den inte haft nästan 98% rättidighet.


Det är en annan typ av prioritering du talar om då gissar jag - den som sker hos driftledningscentralen.

De kriterier som gäller för prioritering vid tåglägesansökan hittar du här (pdf).


Tolkar den texten som att det är X2000 som måste stryka på foten om inte både X-et och pendeln får plats. Är det verkligen rimligt att ett fjärrtåg ska behöva vänta (eventuellt helt strykas) bara för att det är konkurrens om utrymmt på en kort bit av dess långa färdväg?


Jag har inte satt mej in i just denna tåglägeskonflikt, så jag kan inte säga om din slutsats är riktig. Hur kom du fram till den?

Jag har först nu noterat att "styv tidtabell" ("Ingår i tågsystem" kallas det i JNB) inte är med som "hård parameter" längre (sådana som skall tas med i utvärderingsmodellen). Så det verkar stå Trafikverket fritt att sprida ut avgångarna lite som det passar...

Håller med. Det verkar vara alternativ 1 att rucka tåglägena i tiden. Får bägge då plats är allt OK.

Men om det ändå inte går ihop tolkar jag kriterierna som att regionaltrafik har företräde framför snabb fjärrtrafik och då kan det i värsta fall bli så att X2000 måste utgå. (Fast jag tycker personligen att Trafikverket borde kunna hävda att det finns ändå så många pendeltåg att ett mer eller mindre inte borde göra någon större skillnad för ÖTRAF.)

Forumet är stängt för nya inlägg
  559 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum