Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? (Allmänt)

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 17:31:35 @ Bertil Edner

Jag vet att pendeln har varit väldigt högt prioriterad. Före X ? men före 200 tågen ock Inter city tågen . Annars hade den inte haft nästan 98% rättidighet.

Det är en annan typ av prioritering du talar om då gissar jag - den som sker hos driftledningscentralen.

De kriterier som gäller för prioritering vid tåglägesansökan hittar du här (pdf).

Tolkar den texten som att det är X2000 som måste stryka på foten om inte både X-et och pendeln får plats. Är det verkligen rimligt att ett fjärrtåg ska behöva vänta (eventuellt helt strykas) bara för att det är konkurrens om utrymmt på en kort bit av dess långa färdväg?

Jag har inte satt mej in i just denna tåglägeskonflikt, så jag kan inte säga om din slutsats är riktig. Hur kom du fram till den?

Jag har först nu noterat att "styv tidtabell" ("Ingår i tågsystem" kallas det i JNB) inte är med som "hård parameter" längre (sådana som skall tas med i utvärderingsmodellen). Så det verkar stå Trafikverket fritt att sprida ut avgångarna lite som det passar...

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

Forumet är stängt för nya inlägg
  574 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta