Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Tåg till Italien (Reseberättelser)

av Sören Heise @, Tyskland, fredagen 6 augusti 2010, 10:21:42 @ Bertil Edner

Hej!

Svaret kommer rätt sent, men det kommer. :-)

För övrigt är Ferrovie Nord Milano i Italien operatör för EuroCity-tågen över Brennerpassen, eftersom Trenitalia är inte längre intresserad i att köra tåg till utlandet.


Gäller det över alla gränser, även till Schweiz och Frankrike?

Nej, det gäller bara Brenner-tågen.

Är detta skälet till att nattåget Tyskland-Milano är borta seda något år?

Olönsamt, enligt DB och FS. DB verkar vara mindre intresserad i nattågstrafik och FS är inte intresserad i internationell trafik. 2010 är antagligen det sista året för nattågen München - Rom och Wien - Rom. :-TS

Är det FN som kör ända till Rom och Venedig eller är det operatörsbyte i Verona?

Det går fem tågpar över gränsen.
Ett till Bozen, ett till Milano, ett till Bologna och två till Verona, alla de körs av FN. Så om du ska till Rom eller Venedig måste du byta till FS.
Tidtabeller hittar du på http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe, Kursbuchstreckennummer 72.6.

Kan man hoppas på att FN expanderar och börjar samarbeta även med ÖBB och SZ så att det åter kan bli fart på trafiken till Villach och Ljubljana?

Det tror jag inte.
Till Villach var det tal om nya regionaltåg mellan Udine och Villach (Der Standard, på tyska).
Till Slovenien är järnvägen hopplöst långsamt. Det är mera sannolikt att det sista tågparet försvinner än att trafiken expanderas.

/Sören

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

Forumet är stängt för nya inlägg
  712 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum