Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, fredagen 30 juli 2010, 21:54:45

[image]
Blev anmodad att skriva om årets sommarresa innan jag skriver färdigt om förra årets resa.

[image]
2010 års sommarresa inleddes med att Tysken från Stocksund och Den Folkvalde träffades en torsdagsmiddag på Arlanda för att borda en Luftwaffe flight till..

[image]
..Frankfurt. Där kan man åka förarlös gummihjulsminitunnelbana över flygplatsens byggnader. Men det gjorde vi inte..

[image]
..utan bytte ganska raskt till anslutande plan mot Milano.

[image]
Fraktflyg verkar vara sista anhalten för gamla trotjänare.

[image]
Samma macka och öl som på föregående flygning, inte något särskilt men åtminstone tillgängliga i obegränsad mängd. Två plus en fick räcka. Och ett tyskt flybolag serverar naturligtvis öl i glasflaska i lika fri mängd :-).

[image]
Italienskt snabbtåg från ovan.

[image]
Framme på Milano Linate som är den centrala flygplatsen.

[image]
ATMs biljettautomat vid flygplatsen, i praktiken lika värdelös som SLs; tar inte utländska kort och sedelläsaren trasig. På båda automaterna. Men det gick i alla fall att välja språk.

[image]
Därefter inväntades buss 73E som går (nästan) direkt till stan. Det finns även en lokallinje 73 som går oftare men stannar överallt och tar en evinnerlig tid.

[image]
Sedan tunnelbana med byte vid Duomo till Centrale FS och det närliggande hotellet.

[image]
Vid stationen går spårvagnslinje 5. Vi tar en tur..

[image]
..via gräsbeväxta spår mitt i gatan..

[image]
..till den norra ändhållplatsen Niguarda vid stadsgränsen. Härifrån kan man fortsätta norrut med interurbanlinje 178 till Desio som tidigare gått in till centrum men nu slutar i dessa stoppbockar som skiljer Desiolinjen från stadsspårvägsnätet.

[image]
Vi tog dock femman tillbaks..

[image]
..till centralen för att möta upp Statstjänstemannen som, till skillnad från bagaget, anlänt från Generalguvernementet via Frankfurt.

[image]
Vid en titt in på stationen kan man både se IC tåg som detta..

[image]
..och Eurostar Italia tåg. Första generationen italienska höghastighetståg (ETR500) försökte man köra på 3 kV DC, men ganska fort beslöt man att elektrifiera de nybyggda höghastighetssträckorna med 25 kV AC. Till snabbtågen byggdes nya lok/motorvagnar för båda strömsystemen och de ursprungliga kopplades på varsin sida om ombyggda IC vagnar till tågsätt som detta för sth 200 km/h på 3 kV sträckor.

[image]
Sedan dags att leta rätt på ett middagsställe i närheten av stationen.

[image]
Och en kvällstur på stán. På natten går det undan när man kör spårvagn i Milano…

Fortsättning följer…

Forumet är stängt för nya inlägg
  1283 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum