Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Sommarresa 2009 till världens ände del 1, från Stockholm (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, torsdagen 17 juni 2010, 00:37:50

[image]
Snart är det sommar igen och dags för en ”traditionsenlig” tågresa i någon mer spännande del av Europa. Några bilder från förra årets resa har jag inte visat än så det börjar bli dags…

Reseberättelser från 2007 och 2008 års sommarresor finns här:
Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa del 1, från Stockholm
Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa del 22, hemresa

Sommarresa på Balkan del 1, Belgrad
Sommarresa på Balkan del 18, hem från Aten (sista delen)

[image]
Av någon anledning blir det alltid mycket att göra när man ska vara ledig… Så efter att ha tokjobbat första måndagen på semestern hittade Den Folkvalde ned till Södran, och ett pendeltåg mot Västerhaninge. Därifrån det gick detta anslutande tåg till Nynäshamn där Järnvägsingenjören, Statstjänstemannen och Trafikmästaren redan..

[image]
..checkat in oss på Polferries båt Nynäshamn – Gdansk. Men en gammal gottlandsfärja kom vi fram till Gdansk morgonen efter.

[image]
Varför finns det så lite väggmålningar i Sverige?

[image]
Sedan några år är lokaltågstrafiken till Nowy Port, där färjeterminalen i Gdansk ligger, nedlagd men det går att åka spårvagn..

[image]
..med ett byte på vägen in till stan. Färjeterminalen trafikeras endast av linje 15 som inte går in till centrum, men eftersom det ligger en vagnhall i Nowy Port kan man ibland även åka med in-/utgående vagnar.

[image]
Moderniserad Konstal 105N vagn. Gdansk verkar satsa en del på sin spårväg och har skaffat såväl nya låggolvsvagnar som begagnade tyska vagnar som man kompletterat med låggolvsmellandel, men det vet säkert andra mer om. Länk till ZKM Gdansk.

[image]
Gdansk blev illa åtgånget under andra världskriget, vilket märks på arkitekturen… Gamla stan har återuppbyggts och dit ville Järnvägsingenjören och Statstjänstemannen medan den mer politiskt intresserade Trafikmästaren och Den Folkvalde..

[image]
..ville till Leninvarvet där Lech Wałęsa och grabbarna (och tjejerna för den delen) bildade fackföreningen Solidaritet 1980 vilket var början till slutet för Kommunismen i Östeuropa knappt tio år senare.

[image]
Vid de centralt belägna varvsportarna finns ett monument..

[image]
..över de som dog under demonstrationerna/kravallerna 1970..

[image]
..och ”frihetlig” konst.

[image]
Men Solidaritets museum över sig själv ligger..

[image]
..numera i en källare en liten bit därifrån. Naturligtvis lite vinklad bild av historien skriven av segraren, men väl värt ett besök för den som har det minsta intresse av samtidshistoria.

[image]
Efter respektive besök sammanstrålade sällskapet för inköp av lämplig proviant och tågbiljetter samt begav sig till Gdansk centralstation.

[image]
Norrgående InterCitytåg rullar in, men..

[image]
..vi ska söderut med IC 5300 mot Warszawa och Krakow. Den skyltade tiominuts förseningen blev aningen längre..

[image]
..men tillslut kom också vårt tåg.

[image]
IC tåg kräver tillägg och obligatorisk platsreservation i Polen, men..

[image]
..då serveras man också..

[image]
..gratis fika efter avgång.

[image]
IC tågen har förståss också de bästa vagnarna, mest schyssta kupévagnar med..

[image]
..dessa ganska vettiga skyltar i korridoren.

[image]
Utvändig skyltning av samma vagn.

[image]
Sist i tåget även en lite tråkig salongsvagn..

[image]
..av polsk tillverkning.

[image]
Cykelställ naturligtvis, förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt i Sverige.

[image]
Enkel problemslösning när sista gaveldörren ska låsas, men det inte går. Ganska polskt…

[image]
Något uppehåll längs vägen. Sträckan Gdansk – Warszawa är inte så spännande och det tar ganska lång tid, 330km på knappt 5 timmar… Hastighetshöjningsprojekt lär ska vara på gång. Till vänster anas en fd. dansk MR motorvagn.

[image]
Dags att äta. Restaurangvagnar är ganska vanligt i Polen, de är lite enklare men hyfsat billiga även med lokala mått.

[image]
VA! Alkoholfritt? De flesta polska tåg är numera torrlagda, liksom järnvägs- och busstationer med omgivningar. :-(

[image]
En enkel soppa och bröd..

[image]
..eller lite matigare mat. En schnitzel steker man naturligtvis i en stekpanna ombord, hur skulle man annars göra?

[image]
Polskt kaffe är en variant av turkiskt, grovmalet (robusta)kaffe och kokande vatten i en kopp. Efter en stund har den kaffesump som inte flyter på ytspänningen (som man får hjälpa med skeden) sjunkit till botten och det går att dricka. Ganska gott när man väl vant sig att inte ta en klunk på en gång… Fast som utlänning får man ofta snabbkaffe om man inte ber om riktigt…

[image]
Vid Warszawa Wschodnia (Warszawa Östra) gjordes ett något längre uppehåll..

[image]
..för lokbyte. Och tidsreglering antar jag..

[image]
..för den underjordiska Warszawa Centralna har mycket tåg men inte så många (åtta) spår. På denna spårplan ser man hur det är ordnat med Centralstationen för fjärrtågen i mitten, WKD stationen (”Saltsjöbana” med 600V elektrifiering) nere till vänster och lokal-/regionaltågsstationen Warszawa Śródmieście nere till höger.

[image]
Loket vi fått vid Wschodnia var en EP09, de enda 160 loken i Polen (om det inte finns något Skodabyggt EP05 kvar) vilket behövs för den fortsatta färden söderut på CMK, Centralmagistralen/Centralstambanan mellan Warszawa och Katowice/Krakow som byggdes under -70 talet och som fick sth 160 redan 1985. Östeuropas första höghastighetsjärnväg enligt polackerna.

Vid Centralna gick vi av och upp till ett mörkt och regnigt Warzawa. Efter att ha hittat hotellet blev det ändå en promenad på stan för i morgon bitti ska vi vidare. Fortsättning följer…

Forumet är stängt för nya inlägg
  1090 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum