Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Tågen kör sakta i Boden (Allmänt)

av Jan Långström @, SbÖN km 1143, lrdagen 22 maj 2010, 19:30:28

Idag lade jag märke till att tågen förbi SbÖN km 1143 gick ovanligt sakta. Tittade på spåret, såg att ett stort antal sliprar var skadade. Nere vid Boden C (Bdn) var korsningsväxeln, som binder ihop spår 1 och 2 med linjerna till Boden Södra (Bds) och Luleå (Le), den växel "som bara inte får gå sönder", skadad.

Vid korsningen träffade jag en vägvakt från Infranord, som dirigerade vägtrafikanter mot rött eftersom det tog så in i hoppsan lång tid för tågen att passera ringsträckan. Jag fick veta att det skett en urspårning strax efter korsningen, men att fordonet kommit på spår i infarten till Boden C.

Hastigheten mellan Bdn och Bds torde vara nedsatt till 10 km/h ett tag framöver. Missödet medför också att all trafik mot och från Bds måste gå på spår 1 där rundgångsmöjligheten nu försvunnit. Det går inte att gå mot Le från spår 1 eller 2 heller. Rundgång måste göras betydligt längre norrut på bangården.

Intressant nog finns det perrong på spår 1, men eftersom man inte vill ha persontrafik där, sitter det ett rejält järnstaket längs spåret...

Forumet är stängt för nya inlägg
  995 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta