Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Trogen japansk stationshund - följdfunderingar (Allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 13 juni 2009, 22:27:58 @ Arne

Jag har själv aldrig sett den men jag har hört historier om en katt i Svarte (Ystadbanan) som alltid mötte tågen på perrongen och sedan gick hem igen.

[image]

Det här är en staty utanför Shibuyastationen i Tokyo av en japansk Akita-hund med namnet Hachikō. Hachikō ägdes av en japansk professor som hette Hidesaburō Ueno och som varje dag reste till jobbet och kom hem med tåget på Shibuya-eki. Hunden följde med husse på morgonen, gick sedan ensam hem och återkom på kvällen när professorn förväntades komma tillbaka.

Det här fortgick i åratal och hunden fortsatte även efter professorns död att gå till stationen för att vänta på sin ägares återkomst. Så här beskriver engelska Wikipedia den trogna hunden som rörde det japanska folket till den grad att man satte upp en staty för att hedra den trogna Hachikō.

"One of the most well-known stories concerning Shibuya is the story of Hachikō, a dog who waited on his late master at Shibuya Station every day from 1923 to 1935, eventually becoming a national celebrity for his loyalty. A statue of Hachikō was built adjacent to the station, and the surrounding Hachikō Square is now the most popular meeting point in the area."

Och så här såg Hachikō ut i levande livet. (Både bilden nedan av Hachikō och bilden på dennes staty ovan länkade fritt från Wikipedia).

[image]

Ovanstående fyra inlägg (inklusive mitt eget) i tråden om våra kära husdjur och deras kopplingar till järnvägen har fått mig att undra om en tågtokig katt i Svarte (Ystadbanan) får fler här i vagnen att känna sköna ferroviala vibbar än berättelsen om den trogne hunden Hachikō vid Shibuya-eki i Tokyo på 1920- och 1930-talen? Katten har redan i första inlägget i tråden fått nästan 1000 visningar medan stackars lojale Akita-hunden Hachikō knappt kommit upp i 30 visningar på ett dygn. (-:

Som varande hundvän finner jag det otroligt att Postvagnen favoriserar katter så mycket. ;-) Eller är det så att rubriken inte var så lockande, Trogen japansk stationshund? Men jag har en känsla av att katter har en speciell ställning hos många PV-iter; Gunnar L har väl t.o.m. en katt som är medlem i SJK. :-)

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Forumet är stängt för nya inlägg
  156 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta