Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 160: Boden C [3 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, torsdagen 10 april 2008, 10:53:33

Vi har nu nått fram till den här resans slutmål. Boden C utgör knutpunkten mellan Malmbanan Luleå-Kiruna-Narvik och Stambanan genom övre Norrland Bräcke-Vännäs-Boden. Stationen ligger centralt i Boden, strax öster om stadskärnan. Banorna från Luleå och Vännäs kommer in söderifrån till bangården medan banan från Narvik/Kiruna kommer in från norr. För malmtågstrafiken finns det ett förbigångsspår öster om bangården som gör att malmtåg inte behöver passera bangården.

[image]
Det stora stationshuset vid Boden C sett från sydväst.

[image]
Stationshuset sett från nordväst.

Detta blev på grund av den sena timmen de enda bilderna som togs vid stationen på denna resa. Jag har däremot gått igenom mitt bildarkiv och uppdaterat sidan om Boden C på hemsidan med nya bilder, se länken nedan.

I 160 avsnitt under nio och en halv månads tid har jag nu visat över 1600 bilder från Stambanan genom övre Norrland mellan Bräcke och Boden tagna under en femdagars resa längs banan i årets ljusaste vecka. Den fysiska resan var underbar i sig, ibland tröttsam men det mest på grund av de långa dagarna och de många intrycken som gavs, de många platserna jag besökte. Från början var syftet med resan att själv lära känna banan, att få se och lära sig mer om det man ser fara förbi utanför tågfönstret när man reser längs banan. Detta syfte har uppfyllts, det är för mig en helt annan upplevelse att resa med tåg längs banan idag än före sommarens resa.

Även den resa som sedan har följt här i Postvagnan har varit underbar. Mycket jobb ibland och tidsbrist har fördröjt vissa avsnitt, då får man kommentarer som "det gör inget för då räcker resan längre", underbart var ordet! Jag vill tacka er alla som har följt serien, tittat på bilderna och läst faktatexterna. Tack för alla positiva kommentarer, alla frågor, rättelser, faktatillägg, alla svar på frågor som jag och andra ställt. Jag har lärt mig mycket under den här tiden och jag hoppas och tror att jag inte är ensam om det. Jag hoppas att jag har spridit kunskap om och lyft fram många av de platser som passerar förbi utanför tågfönstret, alla stationer som i tidtabellsboken består av en enkel bokstavskombination. Jag hoppas jag har kunnat sprida inspiration till att själv ge sig ut och fotografera längs våra järnvägar, jag ser fram emot andras bilder från den här och andra banor. Under seriens gång har vi gått igenom den mörka årstiden och är nu på väg in i den ljusa. Ljuset har återvänt till Norrland och om två och en halv månad har vi åter midsommar, trots att snön fortfarande ligger djup här. Återigen, ett mycket stort TACK till er alla!

Jag vill som avslutning vända tillbaka till Lillavan strax söder om stationen. I den underbara sommarkvällen som kanske redan hade övergått i sommarnatt tog jag resans sista bilder. Därför vill jag avsluta serien med en av dessa och med den vill jag sända en uppmaning till er alla: Upplev Norrland, ta chansen att njuta av den norrländska sommaren, de långa dagarna och de ljusa kvällarna och nätterna. Res längs banan och upplev naturen runt banan, från ett tågfönster eller från sidan. Det finns så mycket att upptäcka, allt från det mest storslagna till det minsta som till en början inte ser så intressant ut, det är kombinationen som gör det. En härlig norrländsk sommar ligger framför oss, fylld av många små tillfällen till järnvägsupplevelser i den storslagna naturen. Ta vara på dessa tillfällen! Kort sagt, upplev Norrland!

[image]
Skymning över Boden och Lillavan strax före midnatt på midsommaraftonen 2007. Mycket mörkare än så här blir det inte innan solen åter går upp vid tvåtiden på natten.

Bilderna är tagna den 22 juni 2007. Bilderna finns också på Jvgfoto.se: Boden C (Bdn). Flygbilder och kartor över platsen finns här. Länkar till tidigare inlägg i serien finns här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  2015 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta