Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder] Några kommentarer (Bildvagnen)

av Jan Långström @, SbÖN km 1143, tisdagen 8 april 2008, 17:51:34 @ David Larsson

Eftersom det här är på min hemmaplan tänkte jag komma med ett par kommentarer.

[image]
Stambanans infart söderifrån till bangården, till vänster skymtar den den västligaste bangårdsdelen utformad som en "säck".

Här lastades militära fordon på och av under Bodens storhetstid som militärstad. Den militära närvaron har minskat betydligt (liksom i resten av landet). Forten är inte längre hemliga, en del av A8 är nu försvarsmuseum (sevärt!) och på det militära flygfältet byggs nu en "multiarena".

[image]
På bangårdens södra sida finns en lång lastkaj.

Banverket lastar makadam här. Makadamtågen dras ofta av dubbla Tb som för ett j-a liv mitt i natten.

[image]
Banverkets teknikhus står på södra sidan av bangården.

Och intill detta stod det riktiga rödmålade stationshuset som revs för sådär 10-12 år sedan.

[image]
Stationsmiljön domineras helt av de mäktiga militära byggnaderna intill spåren på södra sidan.

Det största huset är havremagasinet där spannmål åt såväl hästar som manskap lagrades.

[image]
Utfarten mot Boden C.

Centrallasarettet i Boden låg här till sin nedläggning för 8 år sedan. Såvitt jag vet det enda sjukhus i Sverige med stambana genom sjukhusområdet. Det kändes ibland lite kusligt att gå i kulverten till långvården och höra tåget passera ovanför huvudet.

Och sist men inte minst: Tack Daniel för ditt stora arbete! Det har varit uppskattat.
/Jan

Låst
  911 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta