Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 8 april 2008, 14:41:20

Boden södra är den första stationen söder om Boden C längs Stambanan genom övre Norrland. Stationen är belägen i stadens västra delar och har idag tre tågspår, samt flertalet sidospår. Stationsmiljön domineras av de stora militära magasinsbyggnader som ligger söder om bangården nära spåren. Stambanans utfart söderut sker mitt på bangården som sträcker sig ytterligare några hundra meter västerut.

[image]
Infartssignalen till Boden södra står strax norr om bron över Luleälven.

[image]
Utfartsblocksignalen från Boden södra vid utfarten mot Hednoret och Älvsbyn.

[image]
Stambanans infart söderifrån till bangården, till vänster skymtar den den västligaste bangårdsdelen utformad som en "säck".

[image]
Bangården sedd västerut från norra sidan, de tre mellersta spåren är tågspår genom stationen.

[image]
På bangårdens södra sida finns en lång lastkaj.

[image]
Banverkets teknikhus står på södra sidan av bangården.

[image]
Stationsmiljön domineras helt av de mäktiga militära byggnaderna intill spåren på södra sidan.

[image]
Bangården sedd västerut från den östra änden.

[image]
Östra bangårdsänden vid utfarten mot Boden C.

[image]
Mellansignalerna vid östra utfarten hänger i kontaktledningsbryggorna, här signalerna för de båda sidotågspåren.

[image]
Östra bangårdsänden vid utfarten mot Boden C.

[image]
Huvudtågspårets mellansignal vid östra bangårdsänden.

[image]
Bangården sedd från plankorsningen vid östra bangårdsänden.

[image]
De militära byggnaderna söder om bangården med sin egen lastkaj intill det numera rivna spår 1.

[image]
Bangården i Boden södra en sen junikväll.

[image]
Utfarten mot Boden C.

I och med att vi nu rullar in i Boden är det snart dags att runda av den här bildserien. I de återstående två avsnitten ska vi titta lite på järnvägslinjen genom staden och slutligen ta oss fram till vårt slutmål för resan, Boden C. Dessvärre kan jag inte bjuda på något fullständigt stationsreportage från Boden C ännu. För ett sådant reportage behöver man nog ett par timmar på plats och jag rullade in i Boden vid 23-tiden på midsommaraftonen trött efter en lång arbetsvecka i fält. Jag planerar däremot att göra ett reportage senare i vår, så ett mer fullständigt bildreportage kommer! Jag hoppas dock kunna avsluta serien högtidligt med stäminigsfulla midsommarbilder från Boden.

Bilderna är tagna den 22 juni 2007. Bilderna finns också på Jvgfoto.se: Boden S (Bds). Flygbilder och kartor över platsen finns här. Länkar till tidigare inlägg i serien finns här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  1523 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta