Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Visning av upprustat Öresundståg (Allmänt)

av Forskaren, torsdagen 8 mars 2018, 20:56:59 @ Mattias Jansson

Tack för info :)

Verkar vara många kvar här. Ditt inlägg har ju flera hundra visningar.

Hur långt in i nya postvagnen kommer du?
Är ytterdörrarna låsta, eller har har du kommit så långt att du har fått mail att du är en registrerad passagerare/användare/medlem eller liknande?

Jag har fastnat på att jag är för ung. Trots att jag haft barn och barnbarn här till min hjälp på sportlovet och trots många tips från andra här på postvagnen så har jag inte lyckts registrera mig utan det tar stopp på första sidan där det står "Du har inte lägsta ålder för att kunna vara en del av SJK, och du kan därför inte registreras."
Jag kan dock då trycka på Forum och till nöds läsa lite men jag blir inte klok på vad jag har läst och vad jag inte har läst. Det ser ut precis som ett annat forum som också byggdes om på liknande sätt och det blev jag heller aldrig vän med utan slutade läsa.
Så tyvärr ser det ut som att jag snart ger upp även detta. Men jag är tacksam över tiden som har varit och även tacksam till de skribenter som försökt att hjälpa mig. Jag hoppas även att det nya forumet ska passa det stora flertalet. De flesta är ju ändå inte intresserade av att plocka fram olika fakta om järnvägstrafiken utan vill helst enbart prata järnväg i glada vänners lag.

Skicka ett mail så ordnar vi saken.

Tack till dig, Mattias C och andra som försökt hjälpa mig men efter att de senaste dagarna ägnat mig åt att hjälpa en bekant som blivit lurad på alla sina pengar (både pension och sparkapital sånär som på 27 öre) genom kontokortsbedrägeri så har jag slutligen beslutat mig för att inte gå med i nya Postvagnen.
Personen som blev lurad att lämna ut uppgifter via telefon är en helt normal person som haft jobb intill ett par år sedan, fullt frisk och egentligen vet att man inte ska lämna uppgifter via telefon. Inte greppar hon allt med kontokort och swish men hon har valt att vara modern och hänga med i tiden. Just detta att till fullo inte greppa ett system använde tjuvarna för att lura av henne uppgifterna genom att påtala att någon hade försökt ta ut hennes pengar utomlands och de ringde från banken för att hjälpa henne osv. Hennes osäkerhet blev hennes fall.
På samma sätt känner jag vad gäller nya Postvagnen. Jag är allt för osäker på alla grejer med det nya forumet vad gäller datorn och registrering och utlämnande av diverse uppgifter om ålder, namn, adress osv. Jag har kikat på det och det pratas om taggmoln, val av ämnesprefix för att kunna skriva och gud vet allt. Jag tror ingen av er försöker lura mig men jag känner mig allt för osäker för att våga ta chansen. Rätt vad det är har jag väl också i oförstånd lämnat ut för mycket uppgifter som jag inte borde ha lämnat eller tryckt på något som gjort att datorn själv lämnat ut allt möjligt när det nu är en massa nya begrepp som jag inte fullt ut behärskar.
Så jag tackar för mig. Känner jag riktig skrivklåda kanske jag anmäler mig på en dator-kurs och försöker lära mig mera för att komma tillbaka senare men för närvarande är det inte aktuellt.
Så tack till er alla som försökt hjälpa till. Några avslutande tips bara ifall ni råkar på någon lika dataosäker typ som mig.

Säg inte bara:
- rensa cookies i din webbläsare (eller bara den som heter bb_coppaage)
- använd webbläsarens funktion för "privat surf".
- använd en annan webbläsare

Tala också om -hur- man gör för att vidta dessa åtgärder.

Skriv inte bara:
Skicka ett mail så ordnar vi saken.

Tala också om vilken adress man ska skicka till. Har försökt att klicka på brevsymbolen vid namnet men det händer inget mera än att det kommer upp en blank sida.

Det sista är inte något klagomål utan bara en beskrivning av att det inte är problemfritt för mig trots tips. Men det har inte haft någon avgörande betydelse för mitt beslut att inte gå med i nya forumet.
Tack för allt arbete och lycka till med det nya forumet.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1309 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta