Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

'Nya Postvagnen' – Ett tips om hur ni ska föra fram åsikter om forumet (Allmänt)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 4 mars 2018, 13:22:36 @ Göran Kannerby

Hos mig syns gillaknappen. Längst ned ovanförden grå raden med svara så då är det väl något med dina inställningar. Men som Bygdestam säger: det finns en supportrelaterade i nya forumet

Jo, visst är det så! Men saken är den att jag fortfarande försöker sätta mig in i alla de tekniska finesserna hos nya Postvagnens programvara vBulletin 4.x.x. Jag känner mig inte helt bekväm och redo att posta något ens i supportdelen av det nya forumet förrän jag först provat mig fram ett steg i taget.

Jag vill nog påstå att åtta år av Parsimony och sedan tio år med MLF gör att det blir en inkörningsperiod nu. Jag skulle därför ha önskat att man i nya Postvagnen hade haft en underavdelning för praktiska personliga tester; alltså ett slags testforum eller kalla det 'forumtorrsim' där man kunde göra alla slags 'fel' innan man började posta på allvar.

Det är möjligt att det för FB-generationen är lättare med funktionaliteten i det nya forumet. Men för oss lite äldre är det en omställning att migrera till det nya forumet. Det faktum att supportsidorna på nya Postvagnen verkar vara så välbesökta är väl också därför ett bevis på att det inte är helt enkelt och självförklarande med alla funktioner och möjligheter hos den nya programvaran. Det är inte så intuitivt som man skulle kunnat önska! 😁

Vi har haft en period då vi "torrkört" den nya Postvagnen. Där har vi sett över systemet och försökt att få det användarvänligt. Men givetvis förstår vi att det ändå kan kännas lite jobbigt att ställa om sig till det nya.

Mitt tips är ändå att så snart som möjligt börja skriva i den nya Postvagnen. Det är inte så krångligt som man kanske kan tro. Du märker att du får instruktioner medan du skickar iväg inlägget.

Rent allmänt vill jag säga följande till alla som kan känna sig osäkra eller som tvekar lite: Var inte rädda för att prova. Det jobbigaste brukar vara att skicka iväg det första inlägget, därefter brukar det kännas lite lättare med nästa osv. Var inte rädda heller för att göra fel. Vi som är moderatorer vet att det är lätt att göra lite fel. Men låt det bli lite fel då. Det är inte alls hela världen. Forumet är nytt, och alla känner sig nu som nybörjare. Prova er fram istället. Blir det helt galet så finns vi och kan rätta till lite också. Och vi hjälper er mer än gärna.

Så prova! Var inte rädda för det. Om ni bara provar så kommer det lösa sig och ni kommer snart att känna er lika hemma i det nya som i detta gamla. Jag lovar!

Så välkomna till det nya och välkomna att prova er fram!

Det torrsimmet tillförde ju inget till kompetensen hos oss som inte deltog. :-)

Jag känner mig dock inte orolig för att tuta och köra även i den nya vagnen. En möjlig nackdel är dock att det inte går att radera ett inlägg helt, man kan på sin höjd tömma det eller skriva en text om att man helst velat ta bort det. Det är en påtaglig försämring för den som är tveksam.

Även detta är en sak att ta upp på Support och synpunkter i nya forumet. Tekniker kommer nämligen där att kunna bemöta den kritiken och antingen svara på frågan varför detta inte är möjligt, eller så kan de på sikt ändra tekniken så det blir möjligt. Vi har en tekniker som jobbar med denna typ av frågor som är väldigt lyhörd och vill att ni alla framför kritik så allt kan förbättras.

Hur som helst så är det i det nya forumet ni har en chans att framföra åsikter, få svar på frågor och kanske även påverka så något ändras efter önskemål. Här i det gamla forumet läser inte teknikerna inläggen och därmed är det meningslöst att försöka påverka härifrån det gamla forumet.

Jag lovar er, ni kan påverka om ni går in i det nya och berättar där vad ni tycker.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1509 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta