Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Beredskapsnivå GUL ? (Allmänt)

av Ulf Broman @, Kista, fredagen 2 mars 2018, 09:51:31 @ Peter Flink

Det finns en websida pendeltåg.mtr.se där man följer SLs pendeltåg. Enligt denna gäller "Beredskapsnivå GUL". Vad innebär det?

Exakt vad det innebär för just SLs pendeltåg vet jag inte, men rent generellt brukar det innebära att man bl a väljer bort omläggning av ett antal växlar för att inom snöröjningen kunna prioritera de som verkligen behöver läggas om.

Det är ju inte alls säkert att det är MTR eller SL som satt denna nivå GUL, utan det kan mycket väl vara Trafikverket som satt nivå GUL, och att MTR informerar sin personal om detta genom en text på sin informationssida.

Jag har själv undrat vad GUL innebar, så jag tackar för ditt svar.

Vilka fler nivåer finns (jag gissar på Röd, jag har ju gjort lummpen), och vad innebär de?

Röd, orange, gul och grön driftnivå förekommer hos Trafikverket.
Jag kan inte de exakta definitionerna men röd är i princip trafikstopp, orange är mycket begränsad framkomlighet (så tåg behöver ställas in då inte alla får plats), gul medför förseningar och grön är väl normalläget.

Men det är inte säkert att det är trafikverkets gul nivå som avses hos MTR. Jag vet inte hur MTR gör men t ex SJ har egna driftnivåer som inte har samma definitioner som Trafikverket. SJ:s driftnivåer har mera fokus på antal resande som drabbas. Trafikverkets på hur begränsad framkomligheten är på banan.

Det är ju interna rutiner som givetvis inte skall vara offentliga men lite upplysning kan jag ju bidra med, ett exempel vid höjd beredskap är att personal som normalt inte har uniform men som har kompetens för uniformerad tjänst arbetar i uniform istället för civila kläder för att kunna rycka in som allt från informatör till tågvärd och förare om man har dessa bakgrunder, utbildning ställs in och andra åtgärder.
Vid vilka nivåer man gör vad får vara osagt.

Tack!
Ja, då låter det bra att MTR Pendel kört på nivå Gul den här veckan.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1018 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta