Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Problem att synka dörröppning på Citybanan (Allmänt)

av Jan Bengtsson @, fredagen 2 mars 2018, 02:43:12 @ svenskN

Bra bredd och insikt i det svaret!

Kan bara lägga till att det verkar finnas ytterligare något som förekommit sista dagarna som verkar ha med tunneln och dess varierande miljö att göra!

Hörde i förrgår om åtminstone 3-4 stycken som fått problem med att stanna!
Åtminstone 2 av dessa hade "motionerat" tryckluftsbromsarna ofta och haft bra bromsförmåga innan tunneln.
Inne i tunneln finns ju inte mycket snörök och liknande så då borde det inte bli sämre men verkar finnas någon "tunneleffekt" som ställer till det rätt oväntat!
Råkade även jag ut för detta och hade bra grepp "inne" på Stockholms södra men sedan vid City så tog det inte alls sista metrarna!
Klart störande med ytterligare en osäkerhetsfaktor utöver de Simon nämner!

Dessutom finns också faktorn med immiga sidorutor som gör att stoppskyltarnas skala blir hopplöst svår att se!
Förekommer framförallt när man kommer norrifrån och ska stanna på Odenplan
Här finns det ju lite variation mellan förare vad man tittar på och själva dörrarna som en del siktar med är kanske bättre eftersom de är mer belysta!?
Själva stoppljusrampen som är uppsatt är ju värdelös och den undrar jag om någon överhuvudtaget använder?
Möjligtvis som bekräftelse på att man stannat rätt när man väl står still!
Dessutom funkar den mer sporadiskt!

Slutkläm är att tunneln verkar ha sitt eget klimat på olika delar som på något sätt ställer till det lite oväntat!
Är ovan nämnda fakta?
Absolut inte utan mina högst egna reflektioner efter några olika förares upplevelser.
Hörde igår också något om att det finns någon lång tunnel i Norge där det finns liknande problem/iaktagelser!
Sanningen i det är osäker precis som mycket annat som det "pratas" om så ta det med en stor nypa salt men vore intressant om någon vet om det finns fakta kring detta!?

Den enkla förklaringen är att när ett kallt tåg kommer in i en varmare tunnel ("eget klimat";) blir det kondens på de kalla ytorna. Hur mycket beror på temperaturskillnaden och luftfuktigheten.

Inte unikt för Citybanan. Detsamma händer i t-banan, t ex när norrgående tåg ankommer till Skanstull.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1624 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum