Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Problem att synka dörröppning på Citybanan (Allmänt)

av Robert @, Uppsala, torsdagen 1 mars 2018, 12:05:10 @ Jan Bengtsson

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex

Det här vädret ger sämre retardation och med det betydligt svårare att stanna på exakt rätt ställe om man inte tar det extremt försiktigt. På motorvagnar med elbroms, som ju X60 har, märker man det inte så mycket förrän precis när man ska stanna, då mekanisk broms tar över från elbromsen, helt plötsligt märker man att man har betydligt sämre bromskraft än normalt och rullar ett par meter för långt.

Men när jag igår eftermiddag åkte till Stockholm City stannade tåget nästan på cm rätt.

Vill du säga att jag har fel eller? Sköter man avisning och underhåll är det ju inget problem...

Forumet är stängt för nya inlägg
  1169 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta