Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)

av Forskaren, onsdagen 28 februari 2018, 21:16:29 @ Ohlzzon

Det får vi väl ändå hoppas att den lokförare som får vänta stopp och endast har 5 meters sikt bromsar ner till mindre än 40 km/h.


Hoppas kan du ju alltid. Föraren har teoretiskt ett bra mycket bättre skydd mot Ospa A över 40 resp. 10 km/h. Den otäcka hastigheten är den under frisläppshastigheten. Detta har genom åren orsakat hundratals OSPA A.

Vet du vad du egentligen talar om nu ?

Ja, men du får nog läsa hela sammanhanget vi diskuterar för att förstå för inte är det brukligt att få vänta stopp och sedan låta ATC sköta inbromsningen mot signalen vid dålig sikt. I vart fall inte enligt den instruktionsförare som en gång lärde mig hur ATC fungerar. Och huvudfrågan var ju att komma igång efter att man stannat när sikten är så dålig att du inte ser vad signalen visar.

Forumet är stängt för nya inlägg
  345 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum