Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)

av 3255FC, onsdagen 28 februari 2018, 21:15:30 @ jlgkjaslkjg
redigerad av 3255FC, onsdagen 28 februari 2018, 21:16:27

Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv. :-)

Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".

Om man bara kan se fem meter bort, måste man väl passera försignalen väldigt långsamt så att man hinner observera den? Om man kör snabbt, kan man kanske lätt missa en signal eftersom det då blir allt för kort tid att titta efter signaler.

Nej. Försignalen är i princip omöjlig att missa om det inte regnar sillar, eller nåt liknande exotiskt väderfenomen. Bara du ser en grön blink vet du vad som gäller (oavsett ATC), nämligen "Vänta Stopp" och då krävs att du gör skäl för din lön och håller igen så att tåget kan stoppas före huvudsignal i "Stopp". Det känns verkligen som man hittar på fullständigt orimliga situationer för en lokförare i denna diskussion. Självklart är det inte riktigt kul att köra "i blindo", men det är inte omöjligt. Skillnaden mot vägtrafiken är ju att som förare av tåg vet man att "en grön" innebär en viss hinderfri sträcka - den säkerheten kan du aldrig få som vägfordonsförare.

Forumet är stängt för nya inlägg
  359 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum