Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)

av Forskaren, onsdagen 28 februari 2018, 20:55:46 @ jlgkjaslkjg

Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv. :-)

Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".

Om man bara kan se fem meter bort, måste man väl passera försignalen väldigt långsamt så att man hinner observera den?

Vid körning med ATC är det inte nödvändigt att passera försignalen långsamr eftersom man får försignalbesked på ATC-panelen.

Forumet är stängt för nya inlägg
  415 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum