Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, onsdagen 28 februari 2018, 20:09:35 @ Forskaren

Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.


Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...


/ Kiwi


Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.


Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv. :-)

Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt.


Jo det går ju bra så länge som försignalerna visar "vänta kör" men försignalen kan ju även visa "vänta stopp" och ATC:n visar då 00 eller 000. Sedan är det ögonen som gäller.

Nja, då är det inbromsning till 40 (resp 10), sedan är det ögonen som gäller. Även med bästa sikt (och grön signal framför ögonen) krävs den nedbromsningen.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Forumet är stängt för nya inlägg
  385 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum