Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)

av 3255FC, onsdagen 28 februari 2018, 19:05:24 @ Forskaren

Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.


Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...


/ Kiwi


Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.


Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv. :-)

Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".

Forumet är stängt för nya inlägg
  401 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum