Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

El och värme i Y6-generationen. (Allmänt)

av Peter Flink, onsdagen 28 februari 2018, 14:29:32 @ PeoH

Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?

Original var det inga uttag i fronterna, man anslöt/ansluter en stationär kabel i multipeluttaget som matar/matade växelström direkt till oljepannorna via multipelledaren, vid drift körs oljepannorna på likström från vagnarnas batteri som laddas från motorns generator, släpen laddas via ledare i multipelkabeln.

Ok, tack. Det klarnade. Låter lite komplicerat men fungerade säkert.

Det fungerade, jag minns aldrig att det var kallt i släpvagnen på väg till/från skolan på 60-talet, (smalspår, men samma system). Jag fick dock höra en gång att någon kört bränslestopp på en släpvagn!

Och långt ifrån komplicerat, snarare mycket innovativt och före sin tid. Enklare kan det inte bli.

---
Mvh Peter

Forumet är stängt för nya inlägg
  2230 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta