Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En resa i Norge och Sverige 1970. (Bildvagnen)

av Åke K ⌂ @, Göteborg, onsdagen 28 februari 2018, 11:02:01 @ Ulf Broman

[image]

Väl ute på det gamla fallet kom det givetvis ett tåg. Ett skott gick av och blev inte så dåligt. Men vilka är loken? Det första är inte möjligt att tyda men det andra är bättre. Sista siffran är en 4, första ser ut som 3 eller 5 men mittsiffran är värre. Fast när jag kollar i loklistorna finns det inget Du2 som passar in. För det är väl 2 st Du2? Jag tycker mig se multkablar mellan loken. Men varför är lokvärmen kopplad? Mellan två lok i ett godståg? För den som vill fördjupa sig i lokstudier finns här en länk till originalskanningen i 1200 dpi. Jag testade med 2400 också men det blev inte bättre. Obs ca 3 Mb.

Jag tror nog också på 3n4 som nummer på andra loket, och det finns ju några kandidater. 344 och 364 var (enligt SLM 1971) en Du2, medan 324 och 334 och 354 och 374 och 384 var Du.
En undran är om man på den tiden kan ha kört lokkoppling, dvs att det var minst en Du med och alltså 2 lokförare i tåget, eller var det näst intill uteslutet på den tiden?
Fin bild i alla fall, vilket inte påverkas av vilka lok det var.

Tack. Trots att det var ett snabbskott blev det skapligt. Frågan om Du eller Du2 kan hänga på kablarna mellan loken men jag vet inte vad som är vad. Mittsiffran verkar ha en vågrät överdel så det kan varken vara 4 eller 6. Möjligen 7 eller 5 men de var båda Du. Lurigt.

Jag är ingen lokexpert, men ser i SLM att multipelkabeln på Du2 startade nedanför mittfönstret, precis i höjd med strålkastarna.
Så, den sladd/slang/kabel man ser som hänger under bufferterna borde vara bromsslang/bromsledningen, men jag tycker man kan ana en kabel högre upp, där multipelkabeln borde varit, om de gick i multipel.
Så, det är klurigt, men troligen är det Du2 och vi ser inte numret.

Jo, lätt är det inte. Den KAN ju vara luftslangen som syns tydligt pga att solen lyser på den. Luftslangarna sitter invid kopplet och koppas ofta diagonalt under kopplet, eller är det bara på vagnar? Ingen Du-van förare här?

Forumet är stängt för nya inlägg
  1944 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta