Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)

av Bengt Larsson @, Göteborg, onsdagen 28 februari 2018, 08:29:43 @ SwedishKiwi

Igår rapporterades från Pågatågen på Österlenbanan att sikten var fem meter. Det hade varit helt omöjligt att köra någon form av trafik under de förutsättningar. Bilar kan faktiskt ta sig fram, om än ganska sakta.


Huh? På vilket sätt skulle det vara svårare för tåg, som ändå automatiskt håller sig på banan och som inte har några korsningar att köra fel i, att köra även om det skulle vara dålig sikt? Visst skulle det uppstå förseningar om man tvingades hålla en lägre hastighet, men jag tror folk hellre kommer fram sent med tåget än tvingas övernatta i kommunhuset i Tomelilla.


/ Kiwi

Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.

Du kör du på egen risk, medan tåg- och buss-operatörer gärna ställer in sin trafik vid oväder för att slippa ta ansvar för strandsatta resenärer, med efterföljande tidningsrubriker.

Att stänga av en väg kräver resurser, någon måste dit, bättre att ploga den om plogentreprenören tagit sig dit.

Rekommendationer via media att inte köra fanns.

Forumet är stängt för nya inlägg
  885 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum