Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En resa i Norge och Sverige 1970. (Bildvagnen)

av Åke K ⌂ @, Göteborg, onsdagen 28 februari 2018, 07:55:01

Skannandet av negativ fortsätter. Sommaren 1970 gjorde familjen en resa in i Norge som sen fortsatte över till Sverige. Brorsan körde. Jag har lite svårt att minnas hela vägen men vissa bitar fastnade och kan återskapas med bildernas hjälp. Börjar i Romsdalen.

[image]

Raumabanen mot söder, uppåt. Huset var nog tillhörigt banan men jag vet givetvis inte ändamålet.

[image]

En del av Trollväggen. När vi svängde in på rastplatsen var det lite lätt uppståndelse och folk kikade mot bergväggen. Det visade sig att ett gäng bergsklättrare höll på med att ta den svåra vägen upp. Om mitt minne stämmer var dessa de vita prickarna som pilen pekar på. De har en bit kvar. Hela tiden medans vi åt hade jag öronen på helspänn om det skulle komma ett tåg. Och plötsligt kom det ett. Jag rafsade åt mig kameran och kutade ner till banan.

[image]

Jag kom för sent för en frontbild så det blev ett snabbt skott snett bakifrån. Men vilket tåg! Ett stort diesellok med en liten fjuttig 2-axlig personvagn från järnvägens barndom bakefter. Men resan fortsatte över till Sverige.

[image]

Döda fallet med Indalsälven. Den nya järnvägsbron i mitten och den förra till höger. Luftvärnstornen har väl spelat ut sin roll nu? Detta är från parkeringsplatsen men sen gick vi ner till det forna fallet. Korsade järnvägen på ett sätt som skulle få dagens spårspringstalibaner att få nervösa anfall, men det fanns ingen annan väg. Nu är det visst bättre ordnat.

[image]

Väl ute på det gamla fallet kom det givetvis ett tåg. Ett skott gick av och blev inte så dåligt. Men vilka är loken? Det första är inte möjligt att tyda men det andra är bättre. Sista siffran är en 4, första ser ut som 3 eller 5 men mittsiffran är värre. Fast när jag kollar i loklistorna finns det inget Du2 som passar in. För det är väl 2 st Du2? Jag tycker mig se multkablar mellan loken. Men varför är lokvärmen kopplad? Mellan två lok i ett godståg? För den som vill fördjupa sig i lokstudier finns här en länk till originalskanningen i 1200 dpi. Jag testade med 2400 också men det blev inte bättre. Obs ca 3 Mb.

http://gotbild.se/temp2018/33d-utsnitt.tif

Vi andra går ut på fallet.

[image]

[image]

Hemvägen gick över Hallsberg. Ett litet stopp strax efter medförde ett tåg, jag tror i Östansjö.

[image]

Resan är slut och vardagen återvänder med ett tåg I Landvetter.

[image]

Men det fanns ju en Hamnbana redan då. T44 283 kommer med ett långt drag utifrån Skandiahamnen. Här ser det annorlunda ut nu. Dubbelspårsbygget innebär att en stor del av berget mittemot håller på att sprängas bort. Kommer ett inslag om detta i Svenska Tåg 44 från LEG. Reklam, usch. :) Sist en bild över Rya skog mot Älvsborgsbron.

[image]

[image]

[image]

Den uppmärksamme ser bommarna där spåret mot Skarvikshamnen korsar Oljevägen. De är borta sen lång tid och spåret smyger fram hitom Rya skog.

Forumet är stängt för nya inlägg
  2703 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta