Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Dagens Saga på Stockholm C. (Bildvagnen)

av Railmaster, mndagen 26 februari 2018, 14:17:36 @ Forskaren

Instämmer! Även om jag bara åkte till Nyköping.

Det här konceptet har ett klart berättigande. Det är väl jättebra att någon skapar en lösning för att kapa toppar där de övriga inte kan eller vill?

Hur ofta hör man inte att SJ inte kan ha kapacitet för den största efterfrågan stående.


Det handlar inte om att inte kunna utan det handlar om att ha råd. Att dimensionera vagnparken för en trafiktopp kostar pengar. Det är därför SJ försöker att jämna ut trafiktopparna med rörlig prissättning.

Om nu inte SJ kan så kan kanske någon annan - och Saga verkar ju både vilja och kunna och ha erfarenhet i kombination med passion för det man gör. Det här kan bli bra!


Men SagaRail kommer väl inte enbart att skaffa sig kunder som inte får plats på SJ? SagaRail kommer ju att försöka skaffa sig kunder oavsett om SJ har en topp eller inte. SagaRail kommer ju också att köra med rörliga priser. I och med att SagaRail tänker sig skaffa kunder rakt över så borde SJ förlora resenärer även under lågtrafik och då minskar lönsamheten vilket kräver kostnadsbesparingar som rimligtvis bör leda till att SJ måste dra ner och har ännu mindre råd att hålla vagnar för toppar i resandet. Man får skära ännu längre ner på fjället och därmed skära bort en större del av toppen.
Så det resonemang du för köper jag inte som något positivt.
SagaRail bör istället inrikta sig på expressbussresenärerna. Det är där de kan göra den stora nyttan genom att få över dem till järnvägen. Istället för att kräva att komma in på sj.se skulle de kräva att komma in på Swebus, Bus4you och liknande försäljningssidor. Det är där som SagaRails kundsegment finns.
Att släppa in dem på SJ:s hemsida leder bara till att blivande resenärer efter första resan känner sig lurade på komforten och aldrig mera provar tåget utan kör bil istället. Folk har stora krav på SJ och om de bokar där och sedan hamnar i ett gammalt pendeltåg så blir effekten aldrig mera SJ/tåget.

Saga rail håller på tills ägarna tröttnar på att inte tjäna några pengar. Det hela är en marginell företeelse av övergående natur varför ovanstående resonemang inte är värt att analysera.

Forumet är stängt för nya inlägg
  468 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum