Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Godståg i Mahalapye (Bildvagnen)

av Björn Jacobsson, mndagen 26 februari 2018, 08:10:24 @ Johan Wahlstedt

Järnvägen öppande redan 1897 och var en del Rhodesia Railways (RR), som senare blev National Railways of Zimbabwe (NRZ), och en vital del av den aldrig avslutade Cape-Cairo järnvägen. Några år före Botswanas självständighet 1966 drev South African Railways (SAR) sträckan söder om Mahalapye som då var överlämningsstaion mellan SAR och RR. Botswana Railways (BR) bildades först 1987 och tog över två år senare, innan dess var järnvägen i Botswana en del av RR/NRZ.

I samband med att BR bildades, drev Sverige ett biståndsprojekt med syftet att hjälpa botswanierna att bygga upp en järnvägsorganisation och även bygga upp ett bättre signalsystem. I Mahalapye låg trafikledningscentralen för det radioblock som byggdes men som var ett riktigt fiasko. Det ledde t.o.m. till diplomatiska förvecklingar mellan våra länder där Botswana ifrågasatte vad det var för värdelösa "signalexperter" vi hade skickat ner. Projektet ombemannades helt och så småningom fick man skrota alltsammans och bygga något helt nytt.

---
"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"
Gustav Möller - social- och handelsminister 1924-1951.

Forumet är stängt för nya inlägg
  426 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum