Godståg i Mahalapye (Bildvagnen)
Järnvägen öppande redan 1897 och var en del Rhodesia Railways (RR), som senare blev National Railways of Zimbabwe (NRZ), och en vital del av den aldrig avslutade Cape-Cairo järnvägen. Några år före Botswanas självständighet 1966 drev South African Railways (SAR) sträckan söder om Mahalapye som då var överlämningsstaion mellan SAR och RR. Botswana Railways (BR) bildades först 1987 och tog över två år senare, innan dess var järnvägen i Botswana en del av RR/NRZ.
I samband med att BR bildades, drev Sverige ett biståndsprojekt med syftet att hjälpa botswanierna att bygga upp en järnvägsorganisation och även bygga upp ett bättre signalsystem. I Mahalapye låg trafikledningscentralen för det radioblock som byggdes men som var ett riktigt fiasko. Det ledde t.o.m. till diplomatiska förvecklingar mellan våra länder där Botswana ifrågasatte vad det var för värdelösa "signalexperter" vi hade skickat ner. Projektet ombemannades helt och så småningom fick man skrota alltsammans och bygga något helt nytt.
---
"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"
Gustav Möller - social- och handelsminister 1924-1951.
Hela tråden:
- Godståg i Mahalapye - Johan Wahlstedt, 2018-02-26, 00:25
(Bildvagnen)
- Godståg i Mahalapye - Björn Jacobsson, 2018-02-26, 08:10