Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer? (Bildvagnen)

av Simon B ⌂ @, Piteå, sndagen 25 februari 2018, 21:48:08 @ Pelle Björkman
redigerad av Simon B, sndagen 25 februari 2018, 21:48:21

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman

Jag har varit med om att dra Rc-lok i transport betydligt längre än 200 km, helt utan vare sig täckplåtar eller utan kol. Jag reagerade på detta, men beslutet var fattat.

Forumet är stängt för nya inlägg
  405 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum