Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer? (Bildvagnen)

av MM ⌂ @, sndagen 25 februari 2018, 00:34:39 @ Simon B

Jag tror inte att det är helt ovanligt att man drar med sig elloket när man behöver växla eller köra en kortare eller längre sträcka med diesellok. Jag tror t.ex. att Hector Rail tar med sig elloket upp till Lomsmyren från Mora även om man kör med diesel den korta biten. Sedan tror jag även att Hector drar med sig diselloket ända från Värtan när man lastar bränsleflis i Karlskoga. Huruvida man även tar men sig elloket från Degerfors upp till Karlskoga är oklart men jag tror inte det. Finns säkert fler exempel. Värnamo-Båramo t.ex.? Mvh/Alex

Det kan ju vara rätt praktiskt att slippa koppla loss och växla undan elloket om det inte finns behov av att göra det. Jag tror att den här lösningen är rätt vanlig ad hoc.

Hur bra/dåligt är detta för loket?

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...

Forumet är stängt för nya inlägg
  909 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta