Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SAGA-Rail premiär (Bildvagnen)

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 24 februari 2018, 12:28:45 @ Bengt Larsson

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare.

SJ har väl en egen påbyggnad på linkon sökning så de kan leda köp av SJ:s biljetter från sökningen direkt till egen försäljning och slippa pålägg.

SJ, liksom övriga som säljer via Linkon, gör sina egna pålägg i form av bokningsavgifter.

Eller annorlunda formulerat: Linkon (under namnändring till Silverrail) lägger på de egna pålägg i form av bokningsavgifter som varje försäljare (t.ex. SJ, Resrobot, Tågbokningen etc.) bestämt att de vill ta ut, så att kunden får ett totalt pris, men att detta består dels av själva resan och dels av bokningsavgiften.

Jag undrar vad Bengt menade att SJ skulle ha sluppit för pålägg. Dessutom vill ju SJ självklart ta ut en bokningsavgift även när de säljer någon annans resa (t.ex. Snälltåget eller länstrafik).

Jag menade att Saga har två försäljningssystem, sitt eget med bara biljetter till egna tåg; och länk till tågbokningen.se där dock saga rail biljetter har tillägg som går till resebyrån.

Ja, Saga har två system. Hur de sätter priset för andra distributörer vet jag inte, och det ser konstigt ut när man jämför priserna, kan dock vara introduktionspriser hos Saga själva. Men, jag hoppas att de inte bortser från bokningsavgift, för Saga Rail har ju en kostnad för t.ex. kontokortsbetalningars avgifter om de själva säljer på sin egen sajt, vilket de slipper om t.ex. Tågbokningen säljer (och tar kontokortskostnaden).

SJ har ett enda system med alla tåg (utom de SJ inte gillar) och egen resebyrå och behöver inte lägga till avgift som någon tar vid försäljning av biljetter till SJ:s egna tåg.

Varför skriver du saker som inte stämmer?
Vi är flera som påpekat att i de priser SJ visar på t.ex. sin webb så har systemet alltid lagt på SJ:s egen bokningsavgift, oavsett om det är ett SJ-tåg eller någon annans. Sen kan avgiftens storlek variera beroende på vem som kör tåget, men det är en annan sak. Det är få som inte tar ut avgiften för varje biljett.

Kan jag bevisa detta?
Jo, kolla en resa Stockholm-Uppsala på tisdag 27 febr, med tåget 5.40, i 2 klass, återbetalningsbar.
Jämför priset på www.sj.se (135 kr totalt) och priset på www.tagbokningen.se (133 kr). Då ser du att SJ har lagt på en något högre bokningsavgift på just denna resan.
Det vore ju dessutom osund konkurrens mot resebyråer ifall SJ inte hade tagit ut sina bokningsavgifter, eftersom man slutat med provisioner till återförsäljare (resebyråer och andra webb-sajter) på järnvägen i Sverige.

Det är också så att SJ har inte ett eget komplett system (som MTR och Saga Rail), utan de har byggt ett användargränssnitt mot Petra-systemet, på samma sätt som Tågbokningen byggt sitt användargränssnitt mot Petra-systemet.

Förresten om inte resrobot.se vill marknadsföra sig, kanske tågbokningen.se vill det och få ett alternativ till SJ som faktiskt används.

Där har du däremot rätt, det står ju vem som helst fritt att bygga ett användargränssnitt mot Petra-systemet och teckna distributionsavtal med alla operatörer, och sen göra reklam för sin sajt.

Forumet är stängt för nya inlägg
  605 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta