Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp... (Bildvagnen)

av Lars Fredriksson @, torsdagen 22 februari 2018, 13:10:39 @ Jan L
redigerad av Lars Fredriksson, torsdagen 22 februari 2018, 13:13:02

Fina bilder!

Däremot kan man väl inte påstå att det var SJ:s mest lyckade köp av tåg. Personalen var i början också oroliga för magnetfälten i dem.

Jag minns själv hur konduktören i Söö bad mig gå runt med min elektromagnetfältsmätare och mätare runt om i tåget; han skulle kvarhålla tåget vid plattform så länge.

Frågan är om inte något slags tre-vagnars Regina men med bekvämare stolar hade varit att föredra. Personal jag talade med vid SJ upplevde också X40 som svåra att arbeta i med alla trappor, fram och tillbaka, upp och ned. Biljettviseringen i Regina är ju enklare med bara en gångväg genom tåget.

Enligt min mening hade också Öresundståg varit att föredra framför X40. Förlusten i tid borde ha varit försumbar, ty Ö-tågen verkar onekligen vara piggare vid start, så förlusten Cst-Et borde endast ha varit 1-2 minuter. X31 hade också möjliggjort genomgång i hela tågsättet och därmed kunnat minska bemanningen i lågtrafik, och höjt säkerheten t.ex. på kvällen.

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.

Forumet är stängt för nya inlägg
  886 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta